اطلاعات عمومی

کتری و قوری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

کتری و قوری دو دوست و همسایه جدانشدنی هستند که بدون وجود آنها، آشپزخانه ایرانی رنگ و بوی ایرانی بودن ندارد! برای خرید کتری و قوری ویژگی هایی را باید در نظر گرفت که ما در این مقاله به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

اشتراک گذاری

کتری و قوری، وسیله ای که در هر خانه ایرانی پیدا می شود. هیچ چیز به اندازه یک کتری و قوری خوب برای هر خانه ایرانی لازم نیست. بدون کتری و قوری مناسب از نوشیدن چای خوشمزه و خوش طعم محروم می شویم و این برای ما ایرانی ها که در اکثر مواقع و در همه احوالات از چای به عنوان نوشیدنی پرطرفدار استفاده می کنیم اصلا خوشایند نیست. برای خرید کتری و قوری باید ویژگی هایی را در نظر داشته باشیم. در این مقاله می خواهیم به این ویژگی ها بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید خرید مناسبی داشته باشید و بتوانید از وسایل آشپزخانه خود به مدت طولانی، نهایت بهره را ببرید.

جنس کتری ها از چه نوعی هستند؟

اگر تصمیم نهایی خود را گرفته اید و به جای چای سازهای برقی می خواهید از کتری روگازی برای درست کردن چای استفاده کنید، اول باید به این فکر کنید که کتری خود را از چه جنسی انتخاب کنید. از لحاظ جنس، کتری ها بسیار متنوع هستند و انتخاب آن بیشتر به سلیقه شما بر می گردد و البته به نوع دیزاین آشپزخانه شما هم مرتبط است.

  • یکی از بیشترین و پرکاربردترین کتریها، از نوع استیل ضد زنگ می باشد. چون هم بسیار مقاوم اند و زود دچار آسیب نمی شوند و هم اینکه تمیز کردن جنس استیل بسیار راحت است. البته فقط آب در داخل این نوع کتری ممکن است برای جوش آمدن نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.
  •  کتری از جنس مس هم وجود دارد که هم رسانای بهتری برای گرماست و هم مصرف بهینه انرژی را به همراه دارد. اما مقاومت آن کمتر از استیل است و شاید هم دچار خط و خش بشود.
  •  کتری چدنی هم وجود دارد. با جنس چدن، آب به طور یکنواخت تر گرم می شود. چون در کتری جنس چدن آب دیرتر گرم می شود به همان اندازه هم دیرتر گرمای خود را از دست می دهد. احتیاج به مراقبت بیشتری هم دارند و البته کمی هم از نظر وزنی، سنگین هستند.
  •  کتری و قوری هایی هم هستند که از جنس شیشه و پیرکس هستند و شما می توانید جوشیدن و دم کشیدن چای را به خوبی ببینید. این کتری ها هم از لحاظ بهداشتی بهتر هستند و شستشوی راحتی دارند. حتی در ماشین ظرفشویی هم می توانند شسته شوند. با وجود اینکه جنس این وسایل از نوع نشکن است اما باز هم بهتر است مراقبت زیادی از این نوع کتری و قوری به عمل آورید.
  • کتری از جنس آلومینیوم هم وجود دارد که البته نسبت به بقیه موارد، از کیفیت بالایی برخوردار نیست و مقاومت بالایی هم ندارد.

قوری و کتری برای دمنوش

 

در ادامه شما را به مطالعه مقاله دمنوش گیاهی مخصوص رفع خستگی دعوت می نماییم.

جنس انواع قوری ها

جنس قوری هم می تواند بر روی کیفیت و طعم چای اثرگذار باشد. قوری ها انواع مختلفی دارند و در طرح ها و نقش ها ی گوناگون در بازار عرضه می شوند.

  •  قوری سرامیکی یکی از متداول ترین و زیباترین قوری هاست که طعم چای در آن خوب و خوش طعم خواهد شد. البته باید داخل آنها به بهترین نحو لعاب کشیده شده باشد. البته کمی هم باید در استفاده از آنها مراقب باشید.
  •  قوری های چینی هم از دیگر قوری هایی هستند که زیاد استفاده می شوند. این قوری ها هم دچار شکستگی می شوند. البته طعم چای در این نوع قوری مانند قوری سرامیکی نخواهد بود.
  •  قوری هایی از جنس استیل هم هستند که می توانند ست هماهنگ و یکدستی را با کتری استیل بسازند.
  •  قوری های پیرکس و نشکن هم هستند که با کتری پیرکس ست می شوند و تصویر زیبایی از درست شدن چای را برای ما می سازند.

قوری و کتری مخصوص دمنوش

نکاتی که در هنگام خرید کتری و قوری باید در نظر داشت

  •  هنگامیکه می خواهید کتری و قوری برای آشپزخانه خود بخرید، حتما سایز مناسب را در نظر داشته باشید. سایز آنها هم بستگی به تعداد اعضای خانواده و میزان چایی است که هر بار دم می کنید.
  • کتری هایی که دارای دهانه های گشادتری هستند، هم راحت تر پر می شوند و هم شستشوی آسانتری دارند.
  •  دسته های کتری باید از جنس مقاومی ساخته شده باشد تا هم از گرمای شعله در امان بماند و هم زمانی که می خواهید کتری داغ را جا به جا کنید، دچار مشکل و سوختگی دست نشوید.
  •  بعضی کتری ها سوت دارند و وقتی آب داخل آنها جوش بیاید، سوت می زنند که می تواند برای باخبر شدن ایده خوبی باشد.
  • اگر می خواهید قوری پیرکس و شیشه ای بخرید، حتما به دسته های آنها و جنس شان توجه داشته باشید. اگر از جنس پلاستیکی باشد، بهتر است آن را نخرید. چون احتمال آسیب و شل شدگی دسته وجود دارد.
  • بهترین کتری ها، آنهایی هستند که درپوش آنها دارای منفذ باشد برای خروج بخار آب. در غیر اینصورت آب سرریز شده و ممکن است شعله گاز را خاموش کند.
  •  اگر قرار است کتری شیردار بخرید، با وجود اینکه این کتری ها، کاربری آسانتری دارند اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر کودک خردسال در منزل دارید، ممکن است همین مسئله، باعث بروز خطراتی شود.
  •  کتری ها می توانند یا دو دسته در بغل داشته باشند،یا تک دسته در کنار بدنه و یا در قسمت بالای کتری. بهترین دسته کتری از جنس چوبی می باشد که خطر کمتری از نظر سوختن دست در آنها وجود دارد.
  • از کتری و قوری هایی استفاده کنید که خودشان خیلی سنگین نباشند زیرا اگر داخل آنها آب جوش هم اضافه کنید، وزن شان چندبرابر خواهد شد و جابه جایی آنها سخت می شود. البته ست خیلی کوچک هم اگر بخواهید انتخاب کنید ممکن است از نظر حجم و سایز پاسخگوی نیاز شما نباشد.
  • بهتر است لوله کتری به سمت پایین طراحی شده باشد تا استفاده آن آسانتر شود.

 

کتری و قوری مخصوص دمنوش

بیشتر بخوانید: چرا باید قوری چدنی رو انتخاب کنیم؟

برای خرید یک کتری و قوری مناسب و زیبا و با کیفیت علاوه بر توجه به همه نکاتی که یادآوری کردیم، بهتر است فروشگاه و مغازه ای که از آن خرید می کنید را هم مدنظر قرار داده و از فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید. در اینصورت شما می توانید به راحتی و حتی غیرحضوری هم بهترین خرید های آنلاین را داشته باشید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه