اطلاعات عمومی

چگونگی حذف روغن‌های مضر از برنامه غذایی روزانه

حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی روزانه تنها راه حل برای کاهش میزان مصرف روغن و ورود چربی به بدن است. وجود چربی در بدن می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول خون و در نتیجه بالا رفتن فشار خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی شود. در ادامه به بیان اهمیت حذف این روغن‌ها از وعده‌های غذایی می‌پردازیم.

اشتراک گذاری

آیا حذف روغن از رژیم غذایی روزانه سلامت بدن را تهدید می‌کند؟

همان طور که می‌دانید روغن از مواد غذایی مضر برای سلامتی انسان است. حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی روزانه یکی از راه‌های موجود برای حفظ سلامتی بدن است. در گذشته ادعا می‌شد که یکی از راه‌های کاهش میزان چربی بدن و کاهش سطح کلسترول خون و به دنبال آن بهبود بیماری‌های قلبی و درمان چاقی و اضافه وزن پیروی از یک رژیم غذایی بدون روغن یا کم روغن است. در این رژیم‌ها تنها 30 درصد از کالری دریافتی در یک روز به چربی‌ها تعلق داشت.

اما نتایج به دست آمده از تحقیقات علمی نشان داد که حذف روغن‌های مضر نمی‌تواند در طولانی مدت منجر به کاهش بیماری‌های قلبی و کاهش وزن چشمگیری شود. همچنین در مواردی نتیجه کاملاً برعکس بود و حذف کامل چربی منجر به بروز عوارض دیگری در بدن شد. زیرا معمولاً در این رژیم‌ها میزان پروتئین بسیار کم و میزان کربوهیدرات‌ها بسیار بالا است.

در ادامه جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه مقاله اهمیت مصرف غذای سالم دعوت می نماییم.

در رژیم‌های بدون روغن، غذاهای گیاهی از جمله روغن زیتون، آجیل، دانه‌ها، آووکادو و غیره جایگزین مواد غذایی حاوی چربی مانند انواع گوشت‌ها، تخم مرغ و لبنیات می‌شود. اما لازم است بدانید که چربی منبعی برای ذخیره انرژی و جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E  و K در بدن است. پس حذف کامل چربی از رژیم غذایی روزانه می‌تواند سلامت بدن را تهدید کند.

اما در حالت کلی کنترل میزان مصرف روغن و حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی می‌تواند در مدت کوتاهی به کنترل بیماری‌هایی نظیر دیابت، چاقی، قلبی عروقی، ام اس و مولتیپل اسکلروزیس کمک کند.

آیا حذف روغن‌های مضر از برنامه غذایی روزانه امکان پذیر است؟

همان طور که در قسمت قبلی اشاره شد حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی باید تا حد امکان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف انجام شود. اما همان طور که گفته شد نباید به طور کلی چربی از وعده‌های غذایی حذف شود زیرا بدن به مقدار مشخصی از چربی برای افزایش سوخت و ساز بدن و جذب ویتامین‌ها احتیاج دارد.

روغن‌ها به دو شکل اشباع و غیر اشباع در مواد غذایی مختلف وجود دارند و مطالعات نشان می‌دهد که افزایش خطر مرگ زودرس به طور مستقیم با مصرف بیش از حد روغن‌های اشباع در ارتباط است. پس بهتر است به جای حذف کامل چربی‌ها از برنامه غذایی روزانه تنها میزان مصرف کربوهیدرات‌ها، روغن‌های اشباع و مضر را کاهش داده و تا حد امکان از آن‌ها برای طبخ غذا استفاده نکرد. به عبارت دیگر تنها با حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی می‌توان سلامت بدن را حفظ کرد.

چگونه روغن‌های مضر را حذف از برنامه غذایی خود حذف کنیم؟

همان طور که اشاره شد کاهش مصرف چربی یا روغن به معنای حذف کامل چربی از وعده‌های غذایی نیست. بلکه بهتر است از گروه کربوهیدرات‌ها برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن در فعالیت‌های بدنی روزانه استفاده کرد. رژیم‌های غذایی بسیاری وجود دارد که با عنوان رژیم غذایی کم چرب توسط پزشکان تغذیه به افراد مختلف توصیه می‌شود. اما این رژیم‌ها معمولاً حاوی مواد غذایی لذیذ مانند انواع گوشت‌ها، تخم مرغ و لبنیات نبوده و برخی از بی مزه بودن وعده‌های غذایی آنها شکایت می‌کنند. همچنین میزان تنوع در وعده‌های غذایی آنها وجود ندارد و میزان مصرف غذا بسیار محدود است؛ بنابراین بسیاری از افراد به این رژیم‌ها پایبند نمی‌مانند و به آسانی آن‌ها را رها می‌کنند.

پس همان طور که می‌بینید حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی آسان نبوده و پایبندی به رژیم‌های کم کالری در ابتدا کمی سخت به نظر می‌آید. اما اگر بدانید که با حذف روغن‌های مضر می‌توانید سلامت جسمی و به دنبال آن سلامت روانی خود را تضمین کنید قطعاً این کار را انجام خواهید داد و سختی آن را به جان می‌خرید.

بدین منظور بهتر است تنوع وعده‌های غذایی خود را بیشتر کرده و به جای حذف کامل کربوهیدرات‌ها و روغن‌ها تنها مصرف روغن‌های اشباع و ترانس را کاهش دهید. راه‌ها و ترفندهای مختلفی بدین منظور وجود دارد اما در این میان می‌توان با استفاده از ظروف چدن به پخت غذاهای بدون روغن پرداخت. در ادامه به معرفی این ظروف می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: سرخ کردن انواع مواد غذایی در رژیم غذایی بدون روغن

معرفی ظروف چدن نالینو برای حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی

همان طور که می‌دانید سال‌هاست به منظور حذف روغن‌های مضر از وعده‌های غذایی از ظروف چدن استفاده می‌شود. این ظروف از آلیاژ چدن ساخته می‌شوند و در برابر انتقال حرارت بسیار مقاوم هستند به همین دلیل حرارت را به راحتی در خود نگه می‌دارند و غذا در این ظروف به طور کامل مغز پخت می‌شود. مجموعه نالینو اولین تولید کننده ظروف چدن در ایران است که ارائه دهنده و عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین ظروف چدن در ایران است.

ظروف چدن نالینو در مدل‌های مختلف و با کاربردهای گوناگون طراحی و تولید شده‌اند. از جمله ظروف این مجموعه می‌توان به ماهیتابه دو طرفه، ظرف پیتزا، کتری، انواع قابلمه و غیره اشاره کرد. این ظروف نیاز به روغن زیادی برای طبخ غذا ندارند و غذا اصلاً به آن‌ها نمی‌چسبد. تنها با استفاده از مقدار کمی روغن و در برخی از این ظروف مانند ظروف گریل بدون نیاز به روغن می‌توان غذاهای مختلفی را طبخ کرد.

همان طور که می‌دانید برای پخت غذا بدون روغن بهتر است از روش‌هایی مثل گریل کردن، کبابی کردن، تنوری کردن، آب پز کردن و غیره استفاده کرد. مجموعه نالینو برای هر یک از روش‌های نام برده شده یک ظرف چدن طراحی کرده است. حتی برای آشپزی در طبیعت نیز می‌توانید به راحتی با استفاده از این ظروف لذت آشپزی را تجربه کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه