اطلاعات عمومی

چه غذا هایی را نباید در ظروف چدنی پخت؟

با وجود اینکه ظروف چدن یکی از مورد قبول ترین ظروف برای آشپزی در همه آشپزخانه ها هستند، و تقریبا همه انواع مواد غذایی را می توان در آن طبخ کرد، با این وجود غذاهایی وجود دارد که بهتر است با این ظروف پخته نشود.

اشتراک گذاری

بیشتر مواد غذایی را می توان با ظروف چدن به بهترین شکل طبخ کرد. چرا که این ظروف از هر جهت برای آشپزی  مناسبند.( می توانید برای آگاهی بیشتر در مورد مزایای ظروف چدنی مقاله تابه استیک چدنی چه مزایایی دارد؟ را مطالعه کنید.) بیشتر افرادی که با قابلمه های چدنی آشپزی می کنند، این ظروف را به عنوان یک عضو جدا نشدنی آشپزخانه خود به حساب می آورند. اما همیشه استثنائاتی وجود دارد. واین ظروف هم از این قاعده جدا نیستند. میخواهیم مواد غذایی را نام ببریم که بهتر است برای کاهش کیفیت غذا از آنها استفاده نشود. لیستی از آنچه نباید در چدن بپزید بسیار کوتاهتر از مواردی است که با این ظروف می توانید طبخ کنید. با ما همراه باشید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله ظروف چدنی چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟ دعوت می نماییم.

چه غذاهایی را نباید در ظروف چدنی پخت

تعداد محدودی ماده غذایی وجود دارد که بهتر است در ظروف چدنی پخته نشوند و یک ظرف جایگزین برای آنها در نظر داشت.

1. از پخت غذاهای اسیدی در تابه های چدنی خودداری کنید. به دو دلیل از پختن سس های اسیدی در قابلمه های چدن اجتناب کنید: اول ، این اسید مقادیر کمی از مولکول های فلز را سست میکند؛ که می توانند وارد غذاهای شما شوند و به آنها طعم فلزی ببخشند. این طعم دهنده های فلزی در حالی که کاملاً بی خطر هستند ، می توانند ناخوشایند باشند. دلیل دوم این است که اسید می تواند باعث خراب شدن چاشنی روی تابه چدنی شود. پوشش روی ظرف چدنی ، لایه ای از چربی پلیمریزاسیون است که از گرم شدن چربی سطح تابه حاصل می شود و در نهایت می تواند تابه را بصورت طبیعی به نچسب تبدیل کند. برای حفظ آن ، از پختن غذاهای اسیدی در ظرف چدنی خود برای مدت طولانی بیش از چند دقیقه خودداری کنید.

2. سطح چدن طعم می بخشد یک ظرف چدنی ، مخصوصاً وقتی که تازه خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته باشد ، دارای سطح متخلخل است که طعم به خود می گیرد. مواد غذایی مثل سیر ، فلفل ،بعضی پنیر ها و غیره، تمایل دارند بوی خود را  در ماهی تابه شما به یادگار بگذارند! که در چند غذای بعدی که در آن می پزید ، ظاهر می شود.  البته ده دقیقه گذاشتن ظرف در اجاق گاز 400 درجه فارنهایت به طور کلی بوی آن را از بین می برد. اما بهتر است از پختن غذاهایی که رایحه های ماندگاری را برای چند آشپزی بعدی به اشتراک میگذارند، خودداری کنید!

3. ماهی هایی که گوشت نازکی دارند را در قابلمه چدن طبخ نکنید. گوشت های حساس مثل ماهی های نازک که در مقابل حرارت نیز مقاومت نمی کنند ، هنگام طبخ در ظرف چدن در معرض از هم پاشیدن و چسبیدن پوست به کف ظرف قرار میگیرند. حتی در ماهی هایی مانند سالمون ، پوست به سطح چدن می چسبد و در نتیجه ورق زدن را دشوار می کند. در عوض ، ماهی خود را در یک قابلمه نچسب از جنس استنلس استیل بپزید. اما ماهی هایی مثل قزل آلا و ماهی های گوشتی دیگر که می توانند گرما را تحمل کنند مناسب هستند.

4- موقعی که تازه ظرف خود را خریداری کرده اید بهتر است از پخت غذاهای چسبناک اجتناب کنید. در چند ماه اول که یک تابه چدنی دارید؛ باید از پختن غذاهایی که مستعد چسبیدن هستند خودداری کنید. مثلا تخم مرغ مخلوط شده و پنکیک غذاهایی هستند که ممکن است روی یک تابه براق و نو خوب از آب در نیایند.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله درباره تفاوت ظروف آلومینیومی با چدن چه می دانید؟ دعوت می نماییم.

برای چند ماه اول پخت و پز، در تابه چدن جدید خود استیک زیادی بپزید. چربی حاصل از این غذاها به افزایش پوشش چربی سفت شده روی تابه کمک می کند. در نهایت ، بعد از استفاده از آن برای پخت غذاهای چرب و شستشو و مراقبت مناسب ، سطح تابه شما نرم می شود و قادر به پخت غذاهایی مانند پنکیک و تخم مرغ به شکل مطلوب تر است.

5- اما هر چیزی که می پزید، از نگهداری آن در ظرف چدنی خودداری کنید. در یک قابلمه چدنی ، همیشه باید غذا را از ظرف خارج کرده و مواد باقی مانده را جداگانه ذخیره کنید. به عنوان یک قانون کلی ، شما می خواهید ظرف چدنی خود را خیلی خشک نگه دارید تا چاشنی آن حفظ شود و از زنگ زدگی جلوگیری کند. اسیدهای موجود در غذای درون ظرف چاشنی را تجزیه می کنند. به علاوه ذخیره مواد غذایی در ظرف برای مدت طولانی باعث می شود که طعم فلزی به غذا داده شود. و اینکه چه کسی در یخچال خود جا برای ظرف چدنی دارد؟ همچنین برای پختن وعده غذایی بعدی خود به آن ظرف نیاز خواهیم داشت!

بیشتر بخوانید: لذت آشپزی با پخت برنج در ظروف چدنی

سخن آخر

ما در این مقاله غذا هایی که بهتر است در چدن طبخ نشوند را به شما معرفی کردیم. اما این موارد برای دیگر انواع ظروف هم وجود دارد. و بهتر است برای بالا بردن کیفیت غذا و آشپزی خود این موارد را در نظر داشته باشیم. هر ابزاری برای انجام کار مشخصی ساخته شده و انجام نشدن برخی کار ها توسط این وسیله دلیل بر غیر مفید بودن آن نیست. ظروف چدن برای پخت انواع غذا ها مناسب است و این برای هر آشپزی ایده آل است. اما خب مواد غذایی اندکی هم هستند که بهتر است با این ظروف پخته نشوند. آشپزی با ظروف چدن آنقدر لذت بخش و با مزایا است که می توان از این محدودیت ها چشم پوشی کرده و برای مواردی که به آنها اشاره کردیم ظرف دیگری تهیه کرد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه