اطلاعات عمومی

چرا باید قوری چدنی رو انتخاب کنیم؟

قوری یک از مهم ترین و اساسی ترین لوازم داخل آشپزخانه ما ایرانی هاست. قوری ها انواع و اقسام مختلفی داشته و یکی از آنها، قوری چدنی است. قوری چدنی هم استحکام بالایی داشته هم طعم و عطر خوبی به چای می دهد و هم می تواند بر روی زغال برای شما چای خوشمزه درست کند.

اشتراک گذاری

قوری ها علاوه بر کشور ما در کشورهای دیگر آسیایی مانند چین، افغانستان و تاجیکستان هم استفاده می شوند و برای دم کردن چای و دیگر دمنوش ها به کار می روند. قوری ها، از بالا دارای در هستند و داخل کاسه آنها چای خشک و ... را ریخته و با آب جوش و حرارت ملایم یا بخار آب می توانید منتظر دم کشیدن این نوشیدنی ها شوید..

تاریخچه قوری نشان می دهد که به احتمال بسیار زیاد، قوری از کشور چین وارد کشور ما و دیگر کشورها شده است و در ایران هم به طور اخص، بعد از ورود گیاه چای به ایران توسط کاشف السلطنه، در خانه ایرانیان، این وسیله رواج پیدا کرد.

قوری ها انواع مختلفی داشته و محدود نیستند. قوری ها چه از نظر جنس به کار رفته در آن و ظاهر و کیفیت می توانند بسیار متنوع باشند. قوری ها از نظر جنس و متریال می توانند از نوع سرامیکی، استیل، رویی، پیرکس و نشکن، چینی و سفالی، و یا قوری چدنی باشند.

معمولا در ساخت و خرید قوری ها افراد سعی می کنند که به اصطلاح کتری و قوری ست و هماهنگ خریداری نمایند اما در بسیاری از مواقع هم ممکن است به دلیل شکستن قوری های سرامیکی و چینی و یا کثیف شدن و یا هر دلیل دیگر، فقط بخواهیم قوری خودمان را تعویض کنیم.

در هنگام خرید قوری ها اگر با نوع جنس آنها آشنایی کامل داشته باشید و تفاوت های آنها را بدانید هم راحت تر خرید می کنید و هم قوری را می خرید که برای شما کارایی واقعی داشته باشد و از صرف هزینه های زیاد، به این طریق جلوگیری می کنید.

در این مقاله ما به طور خاص می خواهیم در ارتباط با قوری چدنی صحبت کنیم و اینکه این جنس قوری، چه مزایایی می تواند داشته باشد.

انواع قوری ها و آشنایی با قوری چدنی

از مهمترین ابزارهایی که در هر آشپزخانه ایرانی می توانیم پیدا کنیم، قوری و کتری است. چون چای یکی از اصلی ترین نوشیدنی های ما ایرانی ها به شمار می رود که در همه احوالات، پای ثابت جشنها و دورهمی ها و حتی مجالس غم و اندوه ما می باشد. علاوه بر اینکه نوع چای می تواند در کیفیت نهایی این نوشیدنی تاثیر بگذارد، دم کردن و نحوه به عمل آمدن آن هم مهم است. در این میان وسیله ای مانند قوری هم نقش مهمی می تواند ایفا کند. ما می خواهیم شما را با انواع قوری ها و البته قوری چدنی بیشتر آشنا کرده و از مزایا و معایب هریک از آنها با خبر شویم.
 

جهت اطلاع بیشتر شما را به مطالعه مقاله کتری و قوری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ د عوت می نماییم.

 

چرا قوری چدنی؟

شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که نوع قوری و جنسی که دارد، می تواند بر طعم و مزه چای اثرگذار باشد. به طور معمول قوری های سرامیکی می توانند گزینه خوبی باشند و چای در آنها به خوبی دم بکشد و البته زمان زیادی هم برای این کار لازم نباشد اما بزرگترین مشکل قوری های سرامیکی، شکستن آنهاست. به همین دلیل باید بسیار از آنها مراقبت کرد و برای جایگزین کردن آن هم هزینه بالایی پرداخت کرد.

قوری های چدنی هم از قدیم الایام تا به حال بسیار مورد استفاده خانواده ها بوده است و البته هم طعم چای در این نوع قوری با کیفیت خواهد بود و هم این قوری ها قیمت مناسبی دارند. اما عیب این نوع قوری این است که گرما را در خود نمی تواند خیلی حفظ کند و مورد بعدی اینکه این قوری ها هم در معرض شکستن هستند.

قوری استیل یا روحی، چون فلزی هستند و رسانا، گرما را به خوبی در خود حفظ می کنند، مقاومت بالایی در برابر شکستن دارند، و می توانند حتی در پیک نیک ها هم مورد استفاده قرار بگیرند.

قوری پیرکس یا نشکن هم از جمله قوری های پرطرفداری هستند که هم از زیبایی خاصی برخوردارند و هم مقاومت مناسبی دارند. اما تمیز کردن این قوری های شیشه ای هم چندان آسان نیست.

بعد از بررسی همه این موارد، می رسیم به قوری چدنی.

این قوری از جمله قوری هایی است که شاید کمتر شما آنها را دیده باشید. اما باید بدانید که جنس این قوری از چدن بوده که هم بسیار بسیار مقاومت بالایی داشته و هم به دلیل اینکه جنس آن به گونه ای است که گرما را دیرتر جذب می کند، به همان اندازه هم گرما را دیر از دست خواهد داد.

همچنین با این قوری می توانید چای زغالی تهیه کنید و کلی لذت ببرید. به طور کلی جنس چدن، از بهترین متریال در صنعت لوازم آشپزخانه حساب می شود. چای بعد از دم کشیدن در قوری چدنی، طعم بسیار ملایم و خوبی پیدا کرده و علاوه بر چای می توانید دمنوش هم در این قوری دم کنید.

شستشوی این قوری کار آسانی بوده و بعد از شستشو هم دچار تغییر و خط و خش نمی شود. اگر شما به دنبال استفاده از لوازمی خاص و منحصر به فرد در خانه خود هستید، می توانید از قوری های چدنی در آشپزخانه خود استفاده کنید.

به طور کلی این نوع قوری می تواند حرارت را به طور ملایم و یکنواخت پخش نماید، با حرارتی که به قوری می دهید مقداری آهن درون چای آزاد می شود و طعم و خاصیت آن را بهبود می بخشد و دوام زیادی نیز دارد.

بیشتر بخوانید: دمنوش های گیاهی

نکات نگهداری از قوری چدنی

قوری های چدنی در کشورهایی مانند چین و ژاپن بسیار متداول است و به یکی از مهمترین وسایل در مراسم چای این کشورها تبدیل شده است. البته این جنس قوری، چون استحکام و مقاومت بالایی دارد، زیاد نیاز به دقت برای جا به جایی ندارند. اما بعد از هر بار استفاده، سعی کنید قوری را بشویید البته نه با آب و مواد شوینده خیلی قوی!

از سرکه برای شستن آن استفاده نکنید زیرا طعم چای در آن عوض می شود. با دستمال روی قوری را پاک کنید تا دچار زنگار نشود.

در آخر باید بگوییم که در هنگام خرید قوری، باید نوع مواد و متریال به کار رفته در قوری، گنجایش و حجم قوری با توجه به کاربردی که می خواهید داشته باشد، استحکام و مقاومت، شستشوی راحت را در نظر داشته باشید.

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه