اطلاعات عمومی

همه چیز در مورد تغذیه قبل و بعد از ورزش

تلاش برای دانستن همه چیز در مورد تغذیه قبل و بعد از ورزش به شما کمک می‌کند که بتوانید متناسب با برنامه ورزشی روزانه خود، یک رژیم غذایی استاندارد انتخاب کنید. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و همین‌طور انواع پروتئین‌ها برای قبل و بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی بسیار مناسب هستند.

اشتراک گذاری

مصرف پروتئین

 بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که ورزش کردن به تنهایی می‌تواند در کاهش وزن آن‌ها تأثیرگذار باشد. در صورتی که اگر بدون توجه به رژیم غذایی فقط به ورزش کردن توجه کنید، نه تنها نتیجه ایده‌آل خود را به دست نخواهید آورد؛ بلکه دچار مشکلاتی نیز خواهید شد. دانستن همه چیز در مورد تغذیه قبل و بعد از ورزش به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمرینات ورزشی خود را به صورت کامل انجام دهید. علاوه بر این بر اثر ورزش کردن دچار مشکلاتی مانند افت قند خون، تحلیل ماهیچه‌های بدن و... نخواهید شد. با توجه به اهمیت تغذیه قبل و بعد از ورزش کردن، ما در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهمی در این زمینه بپردازیم؛ پس با نالینو همراه شوید. در ضمن ظروف چدنی ویژه بدنسازها محصول نالینو از محبوبیت خاصی در بین ورزشکاران برخوردار است.

همه چیز در مورد تغذیه قبل و بعد از ورزش

آیا تا به حال درباره تغذیه صحیح قبل و بعد از ورزش کردن فکر کرده‌اید؟ می‌دانید که باید چه نوع مواد غذایی را قبل از انجام فعالیت‌های بدنی مصرف کنید؟ و خوردن چه نوع غذاهایی بعد از ورزش کردن می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازند؟ در ادامه سعی می‌کنیم که به بررسی همه چیز در مورد تغذیه قبل و بعد از ورزش کردن به صورت مجزا بپردازیم.

تغذیه قبل ورزش

بهترین مواد غذایی که باید قبل از ورزش کردن بخورید!

بدون غذا خوردن شما قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیستید. بدن برای این که بتواند انرژی مورد نیاز خود را به دست بیاورد به مواد غذایی احتیاج دارد. در واقع نیاز شما به مواد غذایی مفید، قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی دو چندان می‌شود زیرا بدن شما برای ورزش کردن به انرژی بیشتری نیاز دارد. با این حال اگر به خاطر کاهش وزن قصد دارید که ورزش کنید، باید مراقب تغذیه خود قبل از ورزش کردن باشید. برخی از مواد غذایی که ما مصرف آن‌ها را قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی به شما توصیه می‌کنیم؛ عبارت‌اند از:

هیدراتاسیون

برای جلوگیری از کم آبی نوشیدن آب امری بسیار ضروری است، اگر به میزان کافی آب ننوشید، ورزش به همراه تعریق زیاد در طول تمرینات ورزشی شدید، آسیب بیشتری به بدن می رساند. بشتر افراد قبل یا حتی در حین ورزش، آب کافی نمی نوشند. اگر وزن خود را قبل و بعد از ورزش بگیرید متوجهاب از بین رفته بدن خود می شوید. اگر حتی چند گرم وزن کم کرده باشید، بهتر است هر چه زودتر آن را با آب جایگزین کنید. مصرف نوشیدنی های حاوی الکترولیت ها و کربوهیدرات ها می توانند به جایگزینی آب و الکترولیت از دست رفته حین ورزش کمک کند.

کربوهیدرات‌ها

بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف مواد غذایی که سرشار از کربوهیدرات هستند را به عنوان یک ماده غذایی مفید برای قبل از شروع ورزش به افراد توصیه می‌کنند. در واقع زمانی که شما این نوع مواد غذایی را مصرف می‌کنید، گلوکز خون افزایش پیدا می‌کند. بدن نیز برای این که انرژی کافی برای ورزش کردن را داشته باشد به انرژی احتیاج دارد که این انرژی از گلوکز تأمین می‌شود. علاوه بر این اگر از خوردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات قبل از ورزش کردن خودداری کنید، دچار خستگی و ضعف خواهید شد و نمی‌توانید تمرینات خود را به صورت کامل انجام دهید. برخی از مواد غذایی سالم که سرشار از کربوهیدرات هستند و شما مجاز به مصرف آن‌ها قبل از ورزش کردن هستید؛ عبارت‌اند از: ماست یونانی، جو دو سر، انواع گرانولا، میوه‌های خشک مانند انجیر خشک یا توت خشک و...

پروتئین‌ها

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که تمرینات ورزشی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند، باید میزان مناسبی از پروتئین‌ها را در وعده‌های غذایی خود بگنجاند. مصرف پروتئین قبل از ورزش برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار ضروری است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین قبل از ورزش کردن باید به صورت کنترل شده صورت بگیرد. برای مثال شما مجاز به خوردن یک تکه استیک بزرگ قبل از ورزش کردن نیستید! تخم‌مرغ، انواع آجیل و دانه‌های مغذی، شیر سویا و یک تکه گوشت بوقلمون بدون روغن جزو مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند.

شما می‌توانید از این مواد غذایی به عنوان یک تغذیه مناسب برای قبل از ورزش استفاده کنید. البته شاید پخت بوقلمون بدون روغن کار دشواری به نظر برسد زیرا اغلب ما عادت داریم که برای پختن محصولات پروتئینی از روغن استفاده کنیم. در حالی که شما برای پختن بوقلمون و انواع گوشت بدون استفاده از روغن می‌توانید از ظروف چدنی نالینو استفاده کنید. این ظروف حتی برای آشپزی بر روی آتش نیز کاملاً مناسب هستند. کیفیت بالا، قیمت مناسب و طول عمر زیاد از دیگر ویژگی‌های ظروف آشپزخانه نالینو به شمار می‌روند.

نکاتی درباره انتخاب مواد غذایی مناسب برای بعد از ورزش کردن

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم؛ در این مطلب به بررسی همه چیز در مورد تغذیه قبل و بعد از ورزش کردن می‌پردازیم؛ به همین دلیل اکنون نوبت به بررسی نکاتی درباره خوراکی‌های مجاز برای بعد از ورزش کردن رسیده است.

تغذیه ورزشی

نوشیدنی‌ها را فراموش نکنید

بدن شما در هنگام ورزش کردن مقدار زیادی آب را به خاطر تعریق از دست می‌دهد؛ بنابراین شما باید در حین ورزش کردن و پس از آن به مقدار کافی بدنتان را آب‌رسانی کنید. آب بهترین نوشیدنی برای بعد از ورزش کردن است. با این حال مصرف نوشیدنی‌هایی مانند دتاکس واتر و آبمیوه‌های طبیعی نیز می‌تواند آب از دست رفته بدنتان را تأمین کند.

پروتئین مصرف کنید

افرادی که در مدت زمانی طولانی به انجام حرکات ورزشی سنگین می‌پردازند باید به فکر مصرف مواد غذایی پروتئین‌دار پس از انجام تمرینات ورزشی خود باشند. مصرف پروتئین به عضله سازی بدن نیز کمک می‌کند پس حتماً پروتئین‌ها را وعده غذایی پس از ورزشتان بگنجانید. برای مثال مصرف مقداری گوشت بدون چربی به همراه سبزیجات و مقداری برنج قهوه‌ای انتخاب خوبی برای وعده غذایی پس از ورزش است. اگر پس از ورزش کردن، زیاد گرسنه نمی‌شوید نیز می‌توانید از مخلوط میوه‌هایی مانند موز به همراه شیر یا ماست استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها

برای مقابله با استرس اکسیداتیو و کاهش التهابات بعد از ورزش، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی مهم است. میوه‌های تازه مثل پرتقال، توت‌ها، خرما و سبزیجات تازه همگی منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها هستند.

مواد غذایی حاوی پتاسیم

بعد از ورزش، سطح پتاسیم در بدن ممکن است کاهش یابد. برای جبران این مقدار، می‌توانید از مواد غذایی حاوی پتاسیم مثل موز، خرما، اسفناج و آووکادو استفاده کنید.

مهم است که بعد از ورزش، تعداد و مقدار مصرف غذا را به میزان هوشمندانه و نیازمندی‌های شخصی خودتان تنظیم کنید. همچنین، بهتر است با یک تغذیه‌شناس متخصص یا مربی ورزشی خود مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسب برای شما را تعیین کنید.

 

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه