اطلاعات عمومی

نیاز به ارزش غذایی یون موجود در چدن در غذای کودکان

یون، به مولکول یا اتمی گفته می‌شود که بار الکتریکی اضافه داشته و این بار می‌تواند به‌صورت منفی یا مثبت باشد. ترکیب‌های یونی شکننده هستند و در اثر ضربه خوردن خرد می‌شوند. یون، یکی از مولکول‌های آزادکننده مواد، خصوصا در خوراکی‌ها است. برای مثال اگر شما از ظروف چدنی استفاده کنید، یون باعث می‌شود مواد مفید چدن آزاد شده و وارد بدن شما شوند.

اشتراک گذاری

یون، به مولکول یا اتمی گفته می‌شود که بار الکتریکی اضافه داشته و این بار می‌تواند به‌صورت منفی یا مثبت باشد. ترکیب‌های یونی شکننده هستند و در اثر ضربه خوردن خرد می‌شوند. یون، یکی از مولکول‌های آزادکننده مواد، خصوصا در خوراکی‌ها است. برای مثال اگر شما از ظروف چدنی استفاده کنید، یون باعث می‌شود مواد مفید چدن آزاد شده و وارد بدن شما شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی ارزش غذایی یونی که در غذای کودکان وجود دارد، مطالبی را به شما ارائه دهیم، پس ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

ویژگی‌های استاندارد برای درون ظروف                                                                       

ظرفی که برای پخت‌وپز و نگهداری از مواد غذایی استفاده می‌شود، باید دارای انفعال مثبت باشند؛ یعنی مواد داخل ظروف به غذا، در صورتی انتشار پیدا کند که برای بدن مفید باشد. ویژگی دیگری که ظرف باید داشته باشد، این است که هنگام پختن غذا، حرارت پخش‌شده را به‌صورت یک اندازه در غذا پخش کند تا کیفیت به‌دست‌آمده از غذا، مناسب باشد.

ظروف چدنی و آهنی

در زمان‌های گذشته، جنس ظروف چدنی و آهنی به دلایل ویژگی‌هایی که داشتند از اهمیت خاصی برخوردار بودند. یکی از ویژگی‌هایی که برای ظروف آهنی می‌توان در نظر گرفت، این است که به‌سرعت زنگ می‌زنند. در گذشته برای از بین بردن این حالت، آن را با قلع پوشش می‌دادند، اما امروزه برای از بین بردن این مشکل که در زنگ‌زدگی آهن وجود دارد، از آلیاژی به اسم چدن استفاده می‌شود.

 این آلیاژ، ضد زنگ، ضد خوردگی و مقاوم در برابر حرارت و ضربه است. این جنس ظروف از رساناهای حرارتی ضعیف محسوب می‌شوند اما گرمای غذا را در خود حفظ می‌کنند و باعث می‌شود عطر و طعم غذا حفظ شود. از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که ظروف چدنی دارند، افزایش اندازه یون‌های آهن در غذا است؛ زیرا به دلیل کمبود آهن که بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند، استفاده از این نوع ظروف پیشنهاد می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این ظروف می‌توان به کمیاب، گران و سنگین بودن ظروف چدنی اشاره کرد.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله نکات مهم در انتخاب ظرف مناسب برای پخت غذای کودک دعوت می نماییم.

اهمیت یون موجود در چدن غذای کودک

همه ما می‌دانیم که آهن، یکی از عناصر مهمی است که باید در بدن وجود داشته باشد و نقش مهمی در سلامت و استحکام بدن ما دارد. شما با تغذیه‌ای که از کودکی به فرزند خود می‌دهید، ساختمان بدن او را می‌سازید؛ پس بهترین راه این است که با استفاده از خوراکی‌های مفید که در ظرف‌های مطمئن پخته می‌شوند، خیال خود را از بابت سلامتی کودک خود راحت کنید.

 ظروف چدنی، به دلیل آهن فراوانی که دارند، می‌تواند نقش مهمی در سلامت دندان‌ها و استحکام بدن نوزاد شما داشته باشند. آهن موجود در این ظروف و انتقال آن به غذا، سبب افزایش آهن بدن می‌شود که در سلامتی، استحکام دندان و رقیق شدن خون نقش موثری دارد. تعداد زیادی از ظروف چدنی در واقع از آلومینیوم فشرده هستند که با عمل ریخته‌گری به وجود می‌آیند. دو نمونه از راه‌های تشخیص چدنی بودن ظرف عبارت‌اند از:

  • شما می‌توانید برای تشخیص چدنی بودن ظرف، آهنربا را به آن نزدیک کنید؛ اگر به آن چسبید ظرف شما چدن اصل است و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.
  • راه دیگری که پیشنهاد می‌شود، این است که اگر با نیروی زیاد ظرف را از ارتفاع تقریبا بلند به زمین بیندازید، ظرف شما بدفرم و حالت له پیدا کند.

نکاتی مهم درباره ظروف چدنی

  • برای شستن چدن‌هایی که روکش تفلون دارند، بهتر است از ابر استفاده کنید؛ زیرا استفاده از سیم ظرف‌شویی، به دلیل سخت بودن آن باعث ایجاد خراشیدگی روی سطح ظرف چدن شما می‌شود.

  • مواد اسیدی مانند آب‌لیمو و سرکه نباید بر روی ظروف چدنی استفاده شوند چرا که باعث ایجاد واکنش می‌شوند.
  • قبل از شروع به پخت‌وپز، بهتر است ۲ الی ۴ دقیقه‌ای، ظروف چدنی خود را روی حرارت بگذارید.
  • برای استفاده بار اول از ظروف چدنی، بهتر است آن را روغن‌مالی کرده و تا ۲ ساعت روی حرارت قرار دهید. این عمل به خاطر کاهش جابجایی مواد نامطلوب چدنی است.

بیشتر بخوانید: موارد مهم در آشپزی برای کودکان

در استفاده از قابلمه چدن در اولین تجربه چه چیزهایی را رعایت کنیم؟

معمولا وقتی‌که می‌خواهید تجربه جدیدی را امتحان کنید، مخصوصا اگر ارتباط مستقیمی با سلامتی شما داشته باشد، باید اطلاعات کافی درباره آن را داشته باشید. در این قسمت می‌خواهیم برخی از نکاتی که برای استفاده اول از قابلمه چدن است، به شما ارائه دهیم. این نکات عبارت‌اند از:

  • برای ضدعفونی کردن قابلمه پس از خرید، ظرف را روی حرارت گذاشته و آن را با محتویات آب‌نمک درون آن، قرار دهید. وقتی‌که جوشید، محتویات درون ظرف را خالی کرده و ظرف را با ابر نرم بشویید، سپس از آن استفاده کنید.
  • شست و شوی قابلمه چدنی با یک ابر نرم و مایع باید انجام شود؛ زیرا استفاده از اسفنج‌های سخت، باعث خراب شدن لایه‌های قابلمه می‌شود. سپس دیواره داخلی قابلمه را چرب کرده و با پارچه تمیز آن را پاک‌کنید. در انتها، روی حرارت بگذارید و از آن، استفاده کنید.
  • هیچ‌وقت ظروف چدنی خود را روی حرارت زیاد نگذارید. سایت ظروف چدنی نالینو، پیشنهاد خوبی برای خرید آنلاین بهترین ظروف چدنی با کیفیت بالا به‌حساب می‌آید و شما می‌توانید به‌راحتی به این سایت اعتماد کرده و با خرید از آن‌ها، به‌سلامتی فرزند خود و خانواده اهمیت و آسودگی خاطر دهید. مطالب گفته‌شده جهت بالا بردن اطلاعات شما، درباره استفاده از ظروف چدنی است و اطلاعات داده‌شده می‌تواند تا حدودی خیال شمارا درباره‌ی سلامتی غذای خود و کودکتان راحت کند. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد و از آن‌ها استفاده کنید. اگر ارزش غذایی یونی که در غذای کودکان استفاده می‌شود، رعایت شود می‌تواند کمک فراوانی به سلامت کودکان کند. در صورتی که نیاز به خرید ظروف چدنی دارید، می‌توانید در نالینو ثبت سفارش کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه