اطلاعات عمومی

نیاز به ارزش غذایی یون موجود در چدن در غذای ورزشکاران

اتم‌ها یا مولکول‌هایی که با داشتن بار الکتریکی اضافه، به‌صورت منفی و مثبت هستند، یون نام دارند. این ترکیبات به‌صورت شکننده‌ای هستند که در اثر هرگونه ضربه، از بین رفته و خورد می‌شوند. از دیگر تعاریف برای یون، به مولکول‌های آزادکننده‌ای گفته‌شده که باعث می‌شود مواد معدنی ظروف چدنی را جذب کرده و وارد بدن ما کنند.

اشتراک گذاری

اتم‌ها یا مولکول‌هایی که با داشتن بار الکتریکی اضافه، به‌صورت منفی و مثبت هستند، یون نام دارند. این ترکیبات به‌صورت شکننده‌ای هستند که در اثر هرگونه ضربه، از بین رفته و خورد می‌شوند. از دیگر تعاریف برای یون، به مولکول‌های آزادکننده‌ای گفته‌شده که باعث می‌شود مواد معدنی ظروف چدنی را جذب کرده و وارد بدن ما کنند.

مثلا اگر استفاده از ظروف با جنس چدن را انتخاب می‌کنید، مواد معدنی چدن، توسط یون جذب‌شده، آهن و مواد معدنی آن وارد بدن می‌شود که از ارزش غذایی و سلامتی زیادی برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ارتباط یون موجود در یون و تقویت سیتم ایمنی بدن آشنا کنیم؛ اما بهتر است قبل از آن، اطلاعات مختصری درباره ظروف چدنی را برای شما ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: تغذیه قبل و بعد از ورزش

ظروف چدنی

چدن، آلیاژی است تشکیل‌شده از آهن، سیلیسیم و کربن که ویژگی‌های مهمی مانند، مقاوم بودن در برابر ضربه، خوردگی و حرارت و سرشار از آهن و ضد سایش بودن را دارد. به دلیل مقاومت بالای قابلمه چدن، رنگ آن‌ها از بین نمی‌رود، لب پر و زنگ‌زده نخواهند شد. همین مقاومت باعث شده تا عطر و طعم غذا را در خود به‌خوبی حفظ کند. نکته مهم درباره ظروف چدنی این است که پس از هر سه ماه مصرف، باید تعویض شوند، زیرا حالت خود را پس از مدتی، از دست می‌دهند.

نیاز به ارزش غذایی یون موجود در چدن در غذای ورزشکاران

ظروف چدنی، ظروفی سرشار از آهن هستند و همین ویژگی باعث شده افرادی که دچار فقر آهن هستند، از آن استفاده‌ی به نسبت بیشتری کنند. کار آهن استحکام سازی بدن و رقیق کردن خون است؛ این مورد برای ورزشکاران بسیار نکته قابل‌توجهی است، زیرا هنگام تحرک و ورزش گردش خون آن‌ها بالا می‌رود و هرچقدر که خون آن‌ها رقیق‌تر باشد، سلامتی آن‌ها بیشتر در امان خواهد ماند. همچنین استحکام سازی بدن باعث می‌شود تا ماهیچه‌های آن‌ها، از کار نیفتد و مستحکم شود. این نکات قابل‌توجه برای ورزشکاران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و معمولا این دسته از افراد غذاهای رژیمی خود را بدون روغن در این ظروف می‌پزند و سپس میل می‌کنند.

نکات قابل‌توجه درباره ظروف چدنی

گونه‌های متعددی از ظروف چدنی در بازار به چشم می‌خورد، اما در حقیقت تعداد متعددی از چدن‌ها از آلومینیوم فشرده به وجود آمده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را چدن اصل به‌حساب آورد. شما می‌توانید از دو طریق راه تشخیص اصل بودن چدن از حالت ساختگی آن را تشخیص دهید.

  • ظرف آهنربا را به قابلمه چدن نزدیک کنید. اگر عمل چسبندگی ایجاد شد، ظروف چدنی شما اصل است.
  • راه دیگری که ارائه می‌کنیم، از طریق انداختن ظرف از ارتفاع بالا بر روی زمین اتفاق می‌افتد که اگر صفحه شما چدن اصل باشد، خم می‌شود. 

قیمت ظروف چدنی چگونه است؟

برای ساخت ظروف چدنی مراحل ساده‌ای انجام می‌شود و قیمت‌ها معمولا به‌صرفه هستند. روکش‌هایی که برای این قابلمه‌ها در نظر گرفته‌شده، به دلیل نچسب بودن آن‌ها، باعث می‌شوند تا هنگام شستشوی ظرف و کشیدن غذا به مشکل برنخورید. ظروف چدنی، معمولا هر دو الی سه ماه باید تعمیر شوند؛ زیرا ممکن است روکش آن‌ها به دلیل نازک بودن طی مراحل مختلف شست‌وشو از بین برود و اگر شما تعمیر این ظروف را به‌طور منظم انجام دهید، عمر این ظروف بدون شک برای شما طولانی‌تر خواهد شد.

در صورت زنگ‌زدگی ظروف چدنی آیا آن‌ها قابل‌استفاده نیستند؟

اگر ظروف چدنی شما به زنگ‌زدگی دچار شدند، تنها کاری که شما باید بکنید، این است که با سیم ظرف‌شویی لایه زنگ‌زده را به‌آرامی از روی چدن جدا کنید؛ با استفاده از این روش، ظرف شما به‌طور کامل تمیز می‌شود، برای مطمئن شدن از ضدعفونی و تمیزی ظروف چدنی نیز، بهتر است از شوینده‌های قوی اما بدون اسید استفاده کنید تا از سلامت خوردوخوراک خود مطمئن باشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ظروف چدنی، این است که حرارت را به‌صورت مساوی بر روی تمام اقسام غذا پخش می‌کند و این باعث می‌شود که کیفیت غذا بالا رفته و طعم و مزه غذا به‌خوبی حس شود؛ زیرا برخی از قابلمه‌ها به دلیل عدم توانایی در رساندن حرارت، برخی از بخش غذا را سوزانده و به دیگر بخش‌ها، حرارت کافی نمی‌رسانند؛ بنابراین ظروف چدنی برای شما پیشنهاد خوبی است. 

انواع ظروف چدنی

گونه‌های متفاوت ظروف چدنی، باعث شده که مقدار گوناگونی از فسفر، گوگرد و آهن در آن‌ها وجود داشته باشد تا خواص آن‌ها را به بدن برساند. چدن خاکستری است که رنگ تیره‌ دارد و برای رساندن یون آهن، بسیار مناسب به‌حساب می‌آید. چدن سفید رنگ، در مقابل ضربات و سایش مقاومت زیادی دارند. چدن‌های نوع چکش‌خوار، این توانایی را دارند که حالت و فرم خود را حفظ کنند و با هر ضربه‌ای تغییر حالت ندهند.

چدن کروی، برای رساندن آهن و پخش مناسب حرارت مناسب است.

مزایای ظروف چدنی نچسب

  1. مصرف انرژی کم: چدن به دلیل سبک بودن، می‌تواند حرارت را راحت و با سرعت به‌تمامی قسمت‌های غذا پخش کند؛ همین عمل باعث می‌شود که گاز کمتری مصرف‌شده و در مصرف انرژی گاز صرفه‌جویی شود.
  2. پخت سریع: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که ظروف چدنی دارند و باعث می‌شود که افراد این نوع قابلمه را برای پخت‌وپز انتخاب کنند، توزیع مناسب حرارت و گرما است که این موضوع سبب می‌شود غذای شما در مدت‌زمان کوتاه‌تری آماده شود.
  3. حفاظت از ارزش‌ها و مواد معدنی غذایی: همان‌طور که به شما گفتیم، یون آهنی که این قابلمه پخش می‌کند، باعث می‌شود ارزش مواد غذایی بالا رفته و برای مصارف تمام سنین مناسب محسوب شود.

 

با توجه به تعریفی که از ظروف چدنی به شما داده شد، پیشنهاد ما برای یک خرید مطمئن، استفاده از سایت ظروف چدنی نالینو است که با فروش ظروف چدنی اصل این اطمینان خاطر را به شما می‌دهند که شما با اطمینان کامل و خیال راحت از این سایت، محصولات خود را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی خواص آشپزی در چدن

مطالب گفته‌شده برای افزایش اطلاعات شما درباره یکی از مهم‌ترین ظروفی که بین ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار است، ارائه شد؛ امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات شما را درباره‌ی این موضوع بیشتر کرده باشد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه