اطلاعات عمومی

نحوه ی تشخیص قابلمه چدن اصل

ظروف چدن به عنوان یکی از ظروف سالم است و قابلمه چدن به دلیل کاربرد در آشپزی بسیار مورد استقبال قرار میگیرد. با توجه به اینکه برخی با فشرده کردن آلومینیوم آن را به عنوان چدن عرضه میکنند. انتخاب قابلمه چدن اصل اهمیت ویژه ای دارد. راه هایی نیز وجود دارد که به کمک آن میتوان قابلمه چدن اصل را از تقلبی تشخیص داد.

اشتراک گذاری

ظرف چدنی نوعی از ظروف است که علاوه بر پخت و پز مناسب و سالم، تاثیر زیادی بر مزه غذا و سلامت آن دارد. قابلمه چدن اصل همواره تقاضای بسیاری از بانوان خانه دار است. اما چگونه بتوانیم قابلمه چدن اصل را از تقلبی تشخیص دهیم بنا داریم تا در این مطالعه با بررسی ویژگی هایی از چدن بتوانیم قابلمه چدن اصل را از تقلبی تشخیص دهیم.

چدن یکی از آلیاژهای آهن می­باشد که ترکیبی از کربن و سیلیسیم است. همچنین وجود این ترکیب برای چدن سبب شده تا از وزن بالایی برخوردار باشد. نمونه های مختلفی از چدن وجود دارد که برای ساخت قابلمه ها و ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی از ویژگی‌های آنها مثل ضدسایش بودن و مقاومت نسبت به خوردگی و یا حرارت هستند. برخی از روش‌ها وجود دارند که می توان قابلمه چدن اصل را از تقلبی تشخیص داد.

 

روش های تشخیص قابلمه چدن اصل

 یکی از روش هایی که میتوان به کمک آن قابلمه چدن اصل را از تقلبی تشخیص داد روش آهنرباست. همان گونه که در مورد ساختارچدن بیان کردیم، چدن یکی از آلیاژهای آهن است و به نوعی آهن محسوب می‌شود، آهنربا نیز همانگونه که از نام آن پیداست به آهن متصل می گردد. اما به دلیل آنکه آلومینیوم شباهت زیادی با چدن دارد آن را فشرده کرده و در قالب هایی به عنوان چدن تولید و عرضه می‌کنند. در صورتی که می‌توان با نزدیک کردن یک آهنربا به ظرف مورد نظر از چدن بودن و یا آلومینیوم بودن آن اطمینان حاصل کرد. بدین صورت که اگر آهنربا به ظرف بچسبد و قابلیت چسبندگی بین آن وجود داشته باشد، اطمینان حاصل کنید که ظرف چدن است. اما در صورتی که به ظرف نچسبد چدن نیست. این کار یکی از روش‌های مرسوم است و معمولاً خطا در آن کم است. روش دیگری که برای تشخیص قابلمه چدن اصل از نوع تقلبی آن است با کمی دقت کردن در سطح قابلمه محقق می شود. همانگونه که اطلاع دارید چدن از سطح صافی برخوردار نیست حالت هایی مانند نقاط برجسته دارد که بر روی آن سطح آن دیده می‌شود اما در صورتی که سطح ظرف شما صاف و صیقلی بود به چدن بودن آن شک کنید. یکی دیگر از تفاوت هایی که ظروف چدن اصل نسبت به انواع تقلبی دارند شکننده بودن آن است. بسیاری از افراد بر این باورند که ظروف چدن شکننده نیستند. گرچه چدن از مقاومت بالایی برخوردار است اما به این معنا نیست که شکننده نباشند. مثلاً ظروف فلزی هم در صورتی که با زمین و یا با یک جسم سخت برخورد کنند. کمی فشار را تحمل می کنند و ممکن است فشرده شوند. ظروف چدنی در صورت برخورد با یک سطح محکم ممکن است بشکند و یا آسیب جدی ببیند.

 

 قابلمه چدن اصل چگونه است؟

 برخی از ویژگی های قابلمه چدن اصل کمک می کند تا بتوانید به راحتی آن را تشخیص دهید. این ظروف مقاومت بالایی دارند یعنی در حقیقت تمام ظروف چدن مقاومت بالایی نسبت به حرارت و ساییدگی دارند. اما همانگونه که قبلاً گفته شد در صورت برخورد جدی و محکم امکان آسیب رسیدن و حتی شکننده بودن آن وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های قابلمه چدن اصل قیمت آن است. چدن اصل کمیاب هستند و همین امر سبب شده تا از قیمت بالایی برخوردار باشند. علاوه بر این لازم است پیش از تهیه ظروف چدن اصل و قابلمه چدن، مقداری هزینه برای آن مشخص کرده باشید. در صورتی که کالایی را به عنوان قابلمه چدن اصل با قیمت کم به شما عرضه می‌کنند. در چدن بودن آن تردید کنید. یک نکته بسیار مهم در رابطه با ظروف چدن اصل، رنگ داخل و بیرون ظروف چدن است که با یکدیگر فرقی نمی کند. برخی از ظروف ممکن است در کفشان یا در دیواره آن ها رنگ متفاوتی با یکدیگر داشته باشند. اما ظروف چدن اینگونه نیستند و کاملا از رنگ یکنواخت برخوردار هستند. تاثیر مستقیمی که ظروف چدن بر روی غذا می گذارند انکارناپذیر است. مثلاً اگر شما از غذای خورشتی استفاده کنید ممکن است سبب تیره شدن رنگ آن گردد. یکی از نکاتی که باید در مورد قابلمه چدن اصل بدانیم قابلیت زنگ زدن آن است. همانگونه كه عنوان شد ظروف چدن اصل چون از جنس آهن هستند قابلیت زنگ زدگی در آنها وجود دارد و در صورتی که در مجاورت هوا قرار بگیرد و یا در محیط مرطوب باشد ممکن است زنگ بزنند.

لازم است مدتی پیش از استفاده از ظروف چدنی آن را در بر روی شعله قرار دهیم تا حرارت ببینند. یعنی پیش از آنکه از ظروف استفاده کنیم و یا مواد غذایی را در درون آن قرار دهیم  ظرف را بر روی حرارت بگذاریم. برخی  تصور می‌کنند چون ظروف چدنی زنگ ‌میزنند ممکن است دیگر قابل استفاده نباشند که این تصور غلط است. در روش‌های متعددی می توان ظروف چدنی را از زنگ زدگی و زنگ موجود در آن زدود. که بهتر است پس از استفاده از ظروف چدنی آنها را شست و در مجاورت هوای آزاد قرار داد. تا کامل خشک شوند. بهتر است برای شستشوی ظروف چدنی از شوینده مناسب استفاده کنیم و همچنین از قاشق فلزی و ملاقه استفاده نکنیم و از قاشق های چوبی استفاده کنیم.

 

جمع بندی

 مطالبی که ذکر شد راهی برای تشخیص قابلمه چدن اصل از تقلبی است و به کمک این روش ها میتوان چدن اصل را تشخیص داد. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت های معتبر مانند سایت نالینو مراجعه کرده و با دیدن انواع ظروف چدن و اطلاع از ویژگی های آن در انتخاب محصول خطای کمتری داشته باشند.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه