اطلاعات عمومی

موارد مورد نیاز برای یک رژیم غذایی بدون روغن چیست؟

مصرف روغن بیش از اندازه می‌تواند سلامت بدن را به خطر بیندازد. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف محدود کردن میزان روغن مصرفی در غذاها است. روش‌های مختلفی برای رعایت یک رژیم غذایی بدون روغن وجود دارد. در این مقاله به معرفی ظروف چدنی نالینو به عنوان راهی برای حذف روغن در حین طبخ غذا می‌پردازیم.

اشتراک گذاری

 

در این مقاله سعی بر آن است تا درباره اهمیت حذف روغن در رژیم لاغری و راه‌هایی برای حذف روغن از رژیم غذایی صحبت شود. در نهایت به معرفی ظروف چدنی نالینو به عنوان راه حلی برای انجام آشپزی بدون روغن خواهیم پرداخت. حتماً تا به حال شنیده‌اید که مصرف بیش از حد روغن برای سلامتی انسان بسیار مضر است. اما آیا تا به حال به دنبال دلیل آن و راه حلی برای حذف روغن از وعده‌های غذایی خود بوده‌اید؟ آیا اصلاً حذف کامل روغن از رژیم غذایی امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

مضرات استفاده بیش از حد روغن در رژیم‌های غذایی چیست؟ 

رژیم غذایی بدون روغن می‌تواند راه حلی برای کاهش میزان مصرف روغن در وعده‌های غذایی باشد. از جمله مضرات مصرف بیش از حد روغن می‌توان به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و اضافه وزن، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات اشاره کرد.

روغن‌ها به دو نوع روغن‌های فاقد اسیدهای چرب اشباع شده و اسید چرب ترانس و روغن‌های حاوی این اسیدها تقسیم بندی می‌شوند. روغن‌های حاوی اسیدهای چرب ترانس و اشباع شده میزان جذب اسیدهای چرب ضروری را در بدن کاهش داده و سبب افزایش کلسترول بد خون می‌شوند. در نهایت این روند منجر به رسوب چربی در رگ‌های قلب، انسداد آن‌ها و در نهایت ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی می‌شود.

اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های جامد، کره، مارگارین و غذاهای سرخ شده پیش پخته وجود دارند. در حقیقت روغن به صورت طبیعی به شکل مایع و حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است اما برای افزایش دوام و ماندگاری هیدروژنه شده و تبدیل به روغن جامد می‌شود. در حقیقت طی این فرآیند اسیدهای چرب موجود در روغن تبدیل به اسید چرب ترانس می‌شوند. تا به اینجا درباره مضرات روغن و اهمیت رعایت یک رژیم غذایی بدون روغن برای حفظ سلامت بدن صحبت شد. حال نوبت به بررسی موارد مورد نیاز برای رعایت چنین رژیمی می‌رسد.

 

رژیم بدون روغن

نکات مهم در رعایت یک رژیم غذایی بدون روغن

همان طور که اشاره شد مصرف زیاد روغن برای سلامتی بدن بسیار خطرناک بوده و بهتر است تا جایی که ممکن است آن را از رژیم غذایی حذف کرد. بر اساس مطالعات انجام شده تنها 30 گرم از رژیم غذایی روزانه باید حاوی چربی باشد. این میزان چربی معمولاً توسط مواد غذایی مانند زیتون، آجیل، تخم مرغ، گوشت و لبنیات تأمین می‌شود؛ بنابراین روغنی که برای سرخ کردن به صورت مازاد اضافه می‌شود می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند. اما در این میان راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد که به کمک آنها می‌توان میزان روغن مصرفی در طبخ غذاها را کاهش داد و یک رژیم غذایی بدون روغن را رعایت کرد.

اولین ترفند تغییر روش طبخ غذاها است. بر این اساس بهتر است غذاها را به روش‌های تنوری، گریل، کباب، بخارپز و آب پز به جای سرخ کردن آماده سازی کنید و برای لذیذ شدن طعم آن‌ها از ادویه‌ها و چاشنی‌ها استفاده نمایید. استفاده از اسپری روغن هم می‌تواند میزان مصرف روغن را در حین آشپزی کاهش دهد. یا می‌توانید دو طرف مواد غذایی مثل گوشت را با قلمو به روغن آغشته نمایید؛ بنابراین استفاده از ابزارها نیز می‌تواند میزان مصرف روغن را کم کند. پخت غذا در فر نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که در رژیم غذایی بدون روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

رژیم بدون روغن

معرفی ظروف چدنی برای پخت غذای بدون روغن

اما یکی از بهترین روش‌ها برای طبخ غذای سالم  در رژیم غذایی بدون روغن در حین فرآیند آشپزی استفاده از ظروف چدن و تابه‌های دو طرفه چدنی است. چدن آلیاژی است که از ترکیب آهن، کربن و سیلیسیوم به وجود آمده است. این جنس در برابر ساییدگی، زنگ زدگی، خوردگی و حرارت مقاوم بوده و به دلیل اینکه رسانای ضعیف حرارتی است گرما را در خود نگه می‌دارد و به کامل شدن فرآیند پخت غذا کمک می‌کند.

از جمله خواص چدن پخش یکنواخت حرارت به مواد غذایی است. همچنین به حفظ عطر و طعم غذا نیز کمک می‌کند. از طرف دیگر این آلیاژ هیچ گونه فعل و انفعالاتی با ماده غذایی انجام نداده و مواد مضری را در عملیات پخت به غذا وارد نمی‌کند. نظافت قابلمه‌های چدنی آسان بوده و غذا به آنها نمی‌چسبد. با توجه به نکاتی که گفته شد این ظروف نیازی به روغن زیاد ندارند زیرا غذا به آن‌ها نمی‌چسبد، بنابراین تنها با چرب کردن کف ظرف می‌توان به راحتی غذا را طبخ کرد.

 

نکات رژیم بدون روغن

معرفی برند نالینو به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان ظروف چدنی

ظروف چدنی نالینو از بهترین ظروف چدنی هستند که برای پخت غذا در یک رژیم غذایی بدون روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ظروف از بهترین آلیاژ و بر اساس استانداردهای موجود ساخته شده است. این ظروف تمام ویژگی‌های گفته شده برای ظروف چدنی استاندارد را دارا هستند. 

نالینو اولین برند تولید کننده ظروف چدنی در ایران است. این مجموعه در سال 1386 فعالیت خود را در زمینه تولید ظروف نچسب چدنی به روش ریخته گری آغاز کرد. این گروه تولیدی مفتخر به کسب رضایت مشتریان بسیاری در سراسر ایران با بهره گیری از بهترین متخصصان با تجربه، استفاده از به روز ترین تکنولوژی و ماشین آلات مدرن و پیشرفته و استفاده از با کیفیت ترین آلیاژ بهداشتی و بدون سرب در تولید ظروف چدنی خود است. از جمله ویژگی‌های محصولات تولید شده توسط این مجموعه می‌توان به انتقال حرارت ملایم، حفظ حرارت در ظرف، حفظ خواص مواد غذایی، حفظ طعم غذا و پخت کامل غذا بدون روغن اشاره کرد؛ بنابراین برای رعایت یک رژیم غذایی بدون روغن بهتر است از ظروف چدنی نالینو استفاده کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه