اطلاعات عمومی

معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن

امروزه شما می‌توانید برای کاهش وزن، رژیم‌های مختلفی را امتحان کنید که رژیم کتوژنیک نیز یکی از آن‌ها است. دنبال کردن مطالبی که به معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن می‌پردازند به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به این رژیم غذایی داشته باشید و بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید.

اشتراک گذاری

امروزه شما می‌توانید برای کاهش وزن، رژیم‌های مختلفی را امتحان کنید که رژیم کتوژنیک نیز یکی از آن‌ها است. دنبال کردن مطالبی که به معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن می‌پردازند به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به این رژیم غذایی داشته باشید و بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید. سال‌های زیادی است که متخصصین تغذیه با ارائه روش‌های مختلف برای کاهش وزن تلاش کرده‌اند به افرادی که دارای اضافه وزن هستند، کمک کنند. به همین دلیل است که امروزه شما شاهد انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی هستید که هر کدام از آن‌ها طرفداران و منتقدان زیادی دارند. رژیم کتوژنیک یکی از رژیم‌های کاهش وزن است که قوانین خاصی دارد. ما در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی رژیم کتوژنیک بپردازیم و شما را با مزایا و معایب این نوع رژیم غذایی بیشتر آشنا کنیم؛ همچنین  در مقاله مزایای سرخ کردن مواد غذایی بدون روغن به طور کامل به مزایای حذف روغن پرداخته شده است.پیشنهاد ما این است که مطالعه این مقاله را نیز از دست ندهید. پس با نالینو همراه شوید.

همه چیز درباره معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن

زمانی که نوبت به معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن می‌رسد، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این رژیم غذایی نه تنها دشوار نیست؛ بلکه به دلیل داشتن وعده‌های غذایی مفصل، بسیار آسان خواهد بود. در حالی که اگر تجربه این رژیم غذایی را داشته باشید به خوبی می‌دانید که رژیم کتو به هیچ وجه رژیم غذایی آسانی نیست؛ اما در اغلب موارد به دلیل کاهش وزن سریع، بسیاری از افراد علاقمند می‌شوند که این رژیم غذایی را امتحان کنند. اولین نکته‌ای که باید درباره رژیم کتو بدانید این است که این رژیم اصول و قوانینی دارد که شما باید به طور کامل آن‌ها را رعایت کنید. در رژیم کتو، فرد با اینکه کالری بسیار زیادی از انواع پروتئین‌ها و چربی‌ها به دست می‌آورد؛ اما اجازه مصرف کربوهیدرات‌ها را ندارد.

معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن ناسالم

در واقع در رژیم کتوژنیک شما باید به طور کامل مواد غذایی سرشار از قند و شکر مانند نوشابه وهمین‌طور مواد غذایی دارای کربوهیدرات مانند نان سفید را به طور کامل حذف کنید. اساس رژیم کتو، تغییر نحوه سوخت و ساز بدن است. به طور طبیعی بدن انسان انرژی مورد نیاز خود را از فرآورده‌های قندی و کربوهیدرات‌ها به دست می‌آورد. در حالی که در رژیم کتو به دلیل حذف کربوهیدرات، بدن مولکول‌های پروتئین و چربی‌ها را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کند. در این رژیم غذایی شما باید مصرف کربوهیدرات را به کمتر از 50 گرم در روز برسانید که این مقدار بسیار ناچیزی است. از زمان آغاز رژیم کتو تا شروع کاهش وزن حدود سه تا چهار روز طول می‌کشد. در این مدت بدن با افت قند خون مواجه می‌شود و سعی می‌کند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند. در نتیجه از بین رفتن سلول‌های چربی برای به دست آوردن انرژی مورد نیاز بدن باعث کاهش وزن چشمگیری در شما خواهد شد.

انواع رژیم کتوژنیک

اکنون که با ساز و کار این رژیم کاهش وزن آشنا شدید، به معرفی انواع رژیم کتو می‌پردازیم. درست است که در معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن به این مسئله پرداختیم که شما می‌توانید کاهش وزن زیادی را در مدت زمان کوتاهی تجربه کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که این رژیم غذایی برای همه افراد مناسب نیست. رژیم کتو دارای چهار ورژن متفاوت است که  انتخاب هر کدام از آن‌ها باید تحت نظر متخصص تغذیه صورت بگیرید.

 

 

انواع رژیم کتوژنیک 

در زیر به معرفی انواع این رژیم پرداختیم.

 رژیم کتو استاندارد

در این نوع رژیم برنامه غذایی فرد به نحوی چیده می‌شود که میزان کربوهیدرات بسیار کم باشد؛ اما در عوض فرد می‌تواند مقدار زیادی پروتئین و چربی مصرف کند.

رژیم کتو چرخه‌ای

در رژیم کتوژنیک چرخه‌ای، شما می‌توانید در بازه‌های زمانی مشخصی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات مصرف کنید. برای مثال شما پس از هفت روز حذف کامل کربوهیدرات از برنامه غذایی خود می‌توانید یک یا دو روز کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کتو هدفمند

در این نوع رژیم کتو، فرد می‌تواند در هنگام فعالیت بدنی کربوهیدرات نیز مصرف کند.  رژیم کتو با پروتئین زیاد این روش شبیه به رژیم کتو استاندارد است. با این تفاوت که فرد مجاز به مصرف مقدار بیشتری پروتئین خواهد بود.

 

با مزایا و معایب رژیم کتوژنیک آشنا شوید

رژیم کتوژنیک یک رژیم بسیار خوب برای کاهش وزن است. افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و... هستند می‌توانند با کاهش وزن از طریق رژیم کتو برای حفظ سلامتی خود تلاش کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رژیم در بهبود علائم صرع، آلزایمر، سندروم تخمدان پلی کیستیک و پارکینسون مؤثر است. با این حال رژیم کتو می‌تواند عوارضی نیز به همراه داشته باشد. برای مثال یکی از عوارض شایع این رژیم، آنفولانزای کتو است. در این عارضه، فرد با کاهش شدید انرژی رو به رو می‌شود و علائمی مانند بی‌خوابی، تهوع یا مشکلات گوارشی را تجربه خواهد کرد. اگر قصد رعایت کردن رژیم کتوژنیک را دارید، حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا دچار عوارض احتمالی این رژیم کاهش وزن نشوید.

 

مصرف غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتو مصرف چه غذاهایی مجاز است؟ در این بخش از معرفی رژیم کتوژنیک و حذف روغن، تعدادی از مواد غذای مجاز در این رژیم را به شما معرفی خواهیم کرد.
 انواع گوشت: مصرف مواد پروتئینی مانند انواع گوشت در رژیم کتو اهمیت زیادی دارد. همچنین از آن جایی که مصرف چربی‌های ناسالم در این رژیم غذایی ممنوع است، شما می‌توانید انواع گوشت مانند گوشت مرغ یا گوسفند را به صورت گریل شده و تنوری مصرف کنید. ظروف رژیمی  نالینو این امکان را به شما می‌دهد که بدون نیاز به روغن، انواع گوشت را بپزید و از خوردن یک غذای سالم و خوشمزه نهایت لذت را ببرید.
 لبنیات پرچرب: انواع پنیر مانند پنیر بز و پنیر خامه‌ای، کره، شیر پرچرب و... در این رژیم غذایی وجود دارد. انواع آجیل و...

دانه‌های مغذی: مصرف تخم کدو، گردو، دانه چیا، دانه آفتابگردان و... در این رژیم مجاز است.
 میوه: برخی از میوه‌ها مانند کیوی، زردآلو، آووکادو، ریواس و... که میزان کربوهیدارت کمی دارند را می‌توانید در رژیم کتو مصرف کنید.

عوارض رژیم کتوژنیک 

در ادامه لازم به ذکر است با برخی از مهم ترین عوارض رژیم کتوژنیک آشنا شوید:

ریزش مو با رژیم کتوژنیک

یکی از عوارض جانبی رایجی که میتواند در مراحل اولیه رژیم کتوژنیک رخ دهد، ریزش مو است. این موضوع برای برخی افراد بسیار مهم و ناراحت کننده است.

رژیم کتوژنیک و فشارخون

رژیم کتوژنیک میتواند به طور قابل توجهی فشار خون بدن شما را کاهش دهد. پس اگر دچار افت فشار خون هستید توصیه می شود که حتما تحت نظر پزشک و با مشورت وی رژیم کتوژنیک را بگیرید.

کم کاری تیروئید با رژیم کتوژنیک

با اینکه رژیم کتو راهی سریع برای کاهش وزن هست اما روشی سالم و پایدار نیست. مخصوصا اگر دچار کم کاری تیروئید هستید. پیروی از یک رژیم کتوژنیک میتواند سبب بدتر شدن این عارضه شود.

یبوست و اسهال 

یبوست، اسهال، تهوع و استفراغ از عوارض جانبی رایج رژیم کتوژنیک می باشد. از بین این موارد اسهال بیشتر اتفاق می افتد. علت این امر این است که بدن در جذب محتوای چربی بالا از مواد غذایی که بخشی از این رژیم هستند، مشکل دارند.

بیماری آلزایمر

تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتو ممکن است در کاهش علائم بیماری آلزایمر و کند کردن پیشرفت آن مؤثر باشد. بر اساس نتایج دانشمندان، رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند رژیم کتو می‌توانند بهبودی در میکروبیوم روده ایجاد کنند. ارتباط نزدیکی بین میکروبیوم روده و سیستم عصبی مرکزی وجود دارد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

رژیم کتو با کاهش سطح انسولین کمک می‌کند تا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک کاهش یابد. سطح بالای انسولین یکی از عوامل اصلی بروز این سندروم است. هنگامی که سطح انسولین افزایش می‌یابد، تخمدان از حجم معمولی خود بزرگتر می‌شود و باعث تشکیل کیست‌های دور آن می‌شود.

 

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه