اطلاعات عمومی

معرفی رژیم‌های غذایی کم چرب

امروزه تبلیغات زیادی برای روش‌های مختلف جهت کاهش وزن و افزایش سطح سلامت انجام می‌شود. از روش‌هایی همچون مصرف دارو و قرص‌های مختلف گرفته تا انواع رژیم‌های غذایی کم چرب مختلف که در طولانی مدت می‌توانند بسیار تأثیر گذار باشند. در این مقاله سعی داریم علاوه بر بیان اهمیت این رژیم‌ها به معرفی ظروف چدنی نالینو برای انجام آشپزی بدون روغن بپردازیم.

اشتراک گذاری

ارتباط بین کاهش وزن و سلامتی بر کسی پوشیده نیست. اهمیت رعایت رژیم‌های غذایی کم چرب در وعده‌های روزانه پیروی از رژیم‌های غذایی کم چرب، معمولاً در سنین بالا و به دنبال ابتلا به بیماری‌های مختلف انجام می‌شود. با افزایش سن معمولاً میزان کلسترول و چربی خون، فشار خون و مواردی از این قبیل افزایش یافته و منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و اضافه وزن می‌شود.

در حقیقت بیماری‌های دیگری نیز به دنبال مصرف بیش از حد چربی‌ها در رژیم روزانه به وجود می‌آیند. اما همیشه راه درست، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف است نه درمان کردن آن‌ها. پس بهتر است به جای رعایت اجباری رژیم‌های غذایی کم چرب بر اساس دستور پزشک در سنین بالا و با هدف کنترل بیماری‌های مختلف، این رژیم‌ها را در سنین جوانی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کرد.

رژیم غذایی کم چرب

نتایج حاصل از مطالعات علمی درباره حذف روغن از رژیم غذایی چه می‌گویند؟

بدین منظور تنها کافی است به کمک روش‌ها و ترفندهای مختلف روغن‌های مضر را از رژیم غذایی روزانه حذف کرد. نتایج به دست آمده از تحقیقات علمی نشان می‌دهد که بدن انسان تنها به مقدار مشخصی از چربی برای سالم ماندن و عملکرد صحیح خود نیاز دارد. در حقیقت تنها با مصرف 10 درصد چربی در یک رژیم روزانه، بدن می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و سوخت و ساز بدن به راحتی انجام شده و ویتامین‌های محلول در چربی به راحتی از طریق خون جذب بدن می‌شوند.

اما مشکل از مصرف بیش از اندازه چربی‌ها به وجود می‌آید. زمانی که بدن بیش از اندازه از چربی‌ها مانند روغن‌ها، آجیل، گوشت، دانه‌ها و غیره در رژیم غذایی خود استفاده می‌کند، چربی‌های وارد شده را ذخیره کرده و باعث بروز چاقی و اضافه وزن می‌شود. در مواردی نیز چربی اضافه سبب افزایش سطح کلسترول بد خون می‌شود.

از طرف دیگر حذف کامل چربی نیز می‌تواند منجر به ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیری در بدن شود. پزشکان و محققان حوزه سلامت توصیه می‌کنند که به جای حذف کامل چربی از رژیم‌های غذایی روزانه خود، تنها مقادیر کمی از آن را استفاده کنید. بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیقات، رژیم‌های غذایی کم چرب می‌توانند در طولانی مدت به کنترل میزان چربی در بدن کمک کرده و حتی از چاقی و اضافه وزن افراطی نیز جلوگیری کنند.

 

رژیم غذایی کم چربی

معرفی چند نمونه از رژیم‌های غذایی کم چرب

در مقاله مصرف رژیم کتوژنیک و حذف روغن به طور کامل به معرفی رژیم کتوژنیک پرداختیم. حال در این مقاله نیز تا به اینجا به اهمیت رعایت رژیم‌های غذایی کم چرب پی بردید. بهتر است در انجام این رژیم‌ها نکاتی را رعایت کنید تا نتایج مثبتی از آنها دریافت نمایید.

  • در وهله اول مصرف مواد غذایی پرچرب مانند تخم مرغ، دنبه، کره، خامه، دل، جگر، قلوه و کله پاچه را محدود کرده و برخی از آن‌ها را به طور کامل از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید. مصرف تخم مرغ را نیز می‌توانید به هفته‌ای یک بار محدود نمایید.
  • سعی کنید از گوشت‌های سالم یعنی گوشت‌های سفید و کم چرب استفاده کنید. مصرف گوشت قرمز و پرچرب را به هفته‌ای یک بار محدود کرده و به جای آن از سویا، مرغ و ماهی استفاده کنید. در میان گوشت‌های سفید میگو دارای چربی بالایی بوده و بهتر است مصرف آن محدود شود.
  • سعی کنید روش طبخ مواد غذایی را تا حد امکان به روش‌های غیر سرخ کردنی انجام دهید. در بسیاری از موارد به کمک کبابی کردن، گریل کردن، آب پز و بخار پز کردن نیازی به استفاده از روغن وجود ندارد.
  • روغن‌های سالم را جایگزین روغن‌های مایع و جامد کنید. بدین منظور می‌توانید از روغن زیتون، کانولا، کنجد و کلزا استفاده کنید. لازم به ذکر است که این روغن‌ها مقاومت حرارتی بالایی ندارند و بهتر است در مصرف آن‌ها دقت کنید. همچنین می‌توانید این روغن‌ها را جایگزین سس برای سرو سالاد کنید.
  • مصرف میوه را در رژیم‌های غذایی کم چرب فراموش نکنید. اما از مصرف کمپوت‌ها و آب میوه‌های صنعتی خودداری کرده و تنها روزی سه واحد میوه تازه بخورید.
  • استفاده از روغن‌های غیراشباع نه تنها مضر نبوده بلکه برای سلامت بدن مفید نیز هستند بنابراین بهتر است از دانه‌ها و مغزها به صورت خام یا بو داده شده در رژیم‌های غذایی کم چرب خود استفاده کنید.
  • لبنیات نیز یکی دیگر از منابع چربی است که بهتر است مصرف آن به صورت کم چرب انجام شود. برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدنتان می‌توانید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید. زیرا زرده تخم مرغ کلسترول بالایی دارد.
  • در رژیم‌های غذایی کم چرب مصرف انواع نان‌های سبوس دار، برنج، سیب زمینی، پاستا، غلات و حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها مجاز است. اما مصرف شیرینی جات، بستنی، دسر، خامه و تنقلاتی مثل چیپس و پفک و بیسکویت و غیره ممنوع است. به جای بیسکوییت و کیک می‌توانید از بیسکویت‌های سبوس دار ساقه طلایی استفاده نمایید.
  • در کنار رژیم‌های غذایی کم چرب افزایش فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنید. این دو تنها در کنار هم می‌توانند سلامت شما را تضمین کنند.

 

 

مزایای رژیم کم چرب

 

معرفی ترفندهای دیگری برای کاهش مصرف روغن در رژیم‌های غذایی کم چرب

همان طور که اشاره شد برای پایبندی به یک رژیم غذایی کم چرب بهتر است مواد غذایی مجاز و غیر مجاز را بشناسید و آن‌ها را در رژیم غذایی خود رعایت کنید. سعی کنید در طبخ غذاها از روغن‌های افزودنی مانند روغن سرخ کردنی، کره و غیره استفاده نکنید. همچنین استفاده از ظروف نچسب هم می‌تواند در کاهش مصرف روغن بسیار کمک کننده باشد. ظروف چدنی از جمله ظروف نچسبی هستند که سال‌هاست به عنوان ظروف رژیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مجموعه تولیدی نالینو اولین تولید کننده این محصولات بوده و در این سال‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه ظروف رژیمی انجام داده است. بدین منظور ظروف مختلفی را طراحی کرده و به مشتریان خود عرضه می‌کند. این ظروف به منظور آشپزی و طبخ غذا به روش‌های مختلف و حتی مناسب برای آشپزی در طبیعت طراحی شده‌اند. شما عزیزان می‌توانید به منظور مشاهده محصولات و اطلاع از قیمت‌ها به سامانه اینترنتی این مجموعه مراجعه نمایید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه