اطلاعات عمومی

لذت آشپزی با پخت برنج در ظروف چدنی

همه افراد از کمبود وقت گلایه دارند، بنابراین همین کمبود وقت نیز بهانه خوبی است، تا زمان زیادی برای آشپزی کردن صرف نکنند. اکثر خانم ها به خصوص کسانی که شاغل هستند؛ در پی خرید قابلمه هایی هستند که غذا را خیلی زود آماده کند و زیبایی غذا را حفظ کند، از همین رو پخت برنج در ظروف چدنی خیلی خوب انجام می شود و بهترین گزینه برای خرید است.

اشتراک گذاری

امروزه با توجه به اینکه همه افراد از کمبود وقت گلایه دارند، بنابراین همین کمبود وقت نیز بهانه خوبی است، تا زمان زیادی را برای آشپزی کردن صرف نکنند. به همین دلیل اکثر خانم ها به خصوص کسانی که شاغل هستند؛ در پی خرید قابلمه هایی هستند که غذا را خیلی زود آماده کند و زیبایی غذا را حفظ کند، از همین رو پخت برنج در ظروف چدنی خیلی خوب انجام می شود و بهترین گزینه برای خرید است. امروزه در همه فروشگاه ها انواع مدل و رنگ های قابلمه های چدنی برای عرضه به مشتریان وجود دارد و طرفداران زیادی برای خرید نیز دارد. قابلمه های چدنی دارای معایب و محاسن زیادی هستند؛ که ما در این مطلب برای خوانندگان توضیحاتی در رابطه با مزایای سرو غذا در ظروف چدنی خواهیم داد، تا آنها اطلاعات لازم را در خصوص قابلمه های چدنی به دست آورند. اکثر خانم ها در پی خرید ظروفی هستند که پخت غذا، ماندگاری، مقاومت و شستشو آنها بالا باشد و نیازی به تعویض در کوتاه مدت نداشته باشد.پخت برنج در چدن

در ادامه شما را به مطالعه مقاله ظروف چدنی چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟ دعوت می نماییم.

لذت خوردن ته دیگ با پخت برنج در ظروف چدنی

همه خانواده های ایرانی علاقه زیادی به ته دیگ دارند و هیچ گاه نمی توانند از لذت خوردن ته دیگ بگذرند، یا به عبارت بهتر اصلا پلو بدون ته دیگ را قبول ندارند. در زمان های گذشته قابلمه ها اکثرا یا روحی یا مس بوند؛ که هنگام پخت برنج و جدا کردن ته دیگ از قابلمه دردسر خاص خود را داشت، برای جدا کردن ته دیگ باید مداوم یک کفگیر را بر ته قابلمه می کشیدند و در نهایت بطور کامل از قابلمه جدا نمی شد و زیبایی خاصی هم نداشت. اما امروزه و با توجه به اینکه شرکت های مختلف قابلمه سازی با استفاده از فناوری های نوین هر روز یک مدل از ظروف را با روکش های مختلف به بازار عرضه می کنند، جدا کردن ته دیگ از قابلمه دیگر دردسر خاصی ندارد و خانواده ها می توانند از خوردن ته دیگ لذت  ببرند.

طی چند سال اخیر شرکت های تولید کننده؛ انواع قابلمه و ظروف تفلون، سرامیکی، گرانیتی و اکنون هم ظروف چدنی را به بازار عرضه کرده اند. اکثر خانم ها جزو طرفدارهای سرسخت ظروف چدنی هستند و دلیل آن هم این است، که پخت برنج در ظروف چدنی بسیار راحت تر و بهتر است. زمانی که خانم ها پخت برنج در ظروف چدنی را انجام می دهند، با خیالی آسوده آشپزی را انجام می دهند، زیرا که طعم و شکل برنج به خوبی حفظ می شود. علاوه بر طعم و شکل خوب، هنگامی که پخت برنج در ظروف چدنی انجام می شود؛ ته دیگ برنج به خوبی درست می شود و برای جدا شدن آن دیگر نیازی به کلنجار رفتن ندارد.

پخت برنج در ظروف چدنی

اکثر خانم ها هنگام برگزاری مهمانی های مهم و مجلسی پخت برنج در ظروف چدنی را انجام می دهند، زیرا که معمولا پلوها را در مهمانی های رسمی از درون قابلمه به درون دیس برمی گردانند و دیگر با کفگیر آن را از قابلمه خارج نمی کنند و درون دیس بریزند. معمولا در مهمانی های مجلسی برنج را با ته دیگ داخل دیس می ریزند تا زیبایی ته دیگ بیشتر دیده شود، به خصوص در زمان هایی که برنج را به صورت ته چین یا ته دیگ زعفرانی درست می کنند. از همین رو زمانی که پخت برنج در ظروف چدنی انجام می شود؛ دیگر دردسرهای گذشته که برنج در ظروف روحی و مسی انجام می شد؛ را ندارد و علاوه بر زیبایی ته دیگ قطعا دور ریز کمتری دارد و مانع از اسراف می شود. زیرا که در گذشته به دلیل اینکه ته دیگ به شدت به قابلمه می چسبید و به طور کامل جدا نمی شد و برای جدا شدن باید درون قابلمه آب ریخته می شد تا خیس بخورد و از قابلمه جدا شود، و همه ته دیگی که در آب خیس می خورد باید دور ریخته می شد. اما خوشبختانه امروزه با پخت برنج در ظروف چدنی علاوه بر زیبایی ته دیگ؛ هنگام جدا کردن ته دیگ از برنج به دلیل اینکه به طور کامل از قابلمه جدا می شود؛ حتی یک دانه برنج هم اسراف نمی شود.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله درباره تفاوت‌ ظروف آلومینیومی با چدن چه می‌دانید؟ دعوت می نماییم.

مزایای پخت برنج در چدنبیشتر بخوانید: معرفی ظروف چدنی و بیان مزایای سرو غذا در ظروف چدنی

معایب پخت برنج در ظروف چدنی

همه نکاتی که گفتیم جزو مزیت های پخت برنج در ظروف چدنی و در کل ظروف چدنی بود، همین ظروف چدنی نیز دارای معایبی هستند؛ که توضیحات کوتاهی برای خوانندگان این مطلب خواهیم داد. ظروف چدنی از ترکیب آلیاژهای سیلیسیم، آهن و كربن ساخته می شوند و البته روکشی ضد خش بدنه، دیواره، داخل و در کل همه سطح ظروف چدنی را می پوشاند. از معایب ظروف چدنی همین روکش های ضد خش است، زیرا که اگر این روکش ها آسیب ببینند پخت برنج در ظروف چدنی یا پخت هر نوع غذای دیگری به شدت مضر است و به بدن آسیب می رساند. البته این روکش ها به سادگی آسیب نمی بینند و از سطح ظروف چدنی جدا نمی شوند، اما اگر مراقبت و احتیاط های لازم را انجام ندهیم؛ قطعا عمر این ظروف کوتاه خواهند بود. شاید این سوال برای بسیاری از خوانندگان پیش بیاید، که چه چیزهایی باعث آسیب رساندن به سطوح ضد خش ظروف چدنی می شود؛ ما در این مطلب به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد. گرم و سرد شدن ظرف، بهتر است بعد از پخت غذا فرصت دهید تا ظروف چدنی سرد شوند و آنها را زیر آب سرد نگیریم. خیس یا کثیف ماندن ظرف، بعد از شستشو بهتر است ظروف چدنی را فورا خشک کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه