اطلاعات عمومی

ظروف مسی و مزایا و معایب استفاده از آن

ظروف مسی ظروفی بسیار زیبا و تاریخی هستند که از زمان های قدیم از این ظروف برای پخت و پز غذا استفاده می شد. ما در این مقاله قصد داریم کاربرد ظروف مسی و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم چرا که استفاده از این ظروف مزایا و معایبی دارد که در هنگام خرید می بایستی آن ها را مورد بررسی قرار داد.

اشتراک گذاری

یکی از قدیمی ترین ظروفی که در گذشته برای پخت و پز غذا از آن استفاده می شد ظروف مسی بود. ظرف های مسی بسیار زیبا هستند و استفاده از این ظروف معایب و مزایایی دارد که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی ظروف مسی و مزایا و معایب آن بپردازیم. از آنجایی که فلز مس راحت شکل می گیرد و رسانایی الکتریکی بسیار خوبی دارد از این فلز برای ساخت ظروف آشپزخانه استفاده می شود. ظروف مسی بهترین کیفیت را در بین ظروف آشپزخانه دارند. درخشش مس آن ها را به زیباترین ظروفی تبدیل می کند که شما در آشپزخانه خود دارید. اما سوال اینجاست که آیا ظروف مسی ظروف مناسبی برای پخت غذا هستند و یا خیر.  که ما در این مقاله کاربرد ظروف مسی و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا شما عزیزان با خیال آسوده تری بتوانید تصمیم به خرید ظروف مسی بگیرید و با معایب و مزایای این ظروف زیبا و تاریخی بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه ظروف مسی و مزایا و معایب آن

قبل از صحبت درباره ظروف مسی و مزایا و معایب آن بهتر است نگاه کلی به تاریخچه این فلز بپردازیم. فلز مس در واقع جزء اولین اکتشافات انسان به شمار می آید. این فلز در واقع پس از طلا اولین فلزی است که توسط بشر یافت شد. بعد از اینکه بشر با کارایی این فلز بیشتر آشنا شد از آن در زمینه های مختلف استفاده کرد که ظروف مسی یکی از آنها بود. کشور ایران از معدود کشور هایی بود که مسگری و ساخت ظروف مسی در آن رونق یافت. فلز مس یکی از پرکاربرد ترین فلزات تاریخ به ویژه در آسیا، اروپا، بین النهرین و مصر به شمار می آمد. اولین آثار مس و ظروف مسی در بین النهرین و در منطقه سومریان کشف شد که نزدیک به ده هزار سال پیش  از مس برای ساختن ابزار و سلاح هایی مانند سر نیزه، تیر، سنجاق و تبر استفاده می شد. در مصر باستان نیز از مس برای ایجاد خطوط لوله ، انتقال آب و ایجاد سیستم فاضلاب استفاده می شد. که بعد ها مصریان از مس در هنر نیز استفاده کردند و به ساختن ظروف مسی، صنایع دستی و منبت کاری نیز استفاده کردند. صنایع دستی مس در ایران نیز در دوره ساسانیان بسیار رایج بوده است و شهر زنجان نیز یکی از قدیمی ترین سازندگان ظروف مسی در شکل ها و مدل های مختلف به شمار می آید. بنابراین ظروف مسی تاریخچه دیرینه ای دارد که بیشتر تمدن ها به دلیل کاربردهای ظروف مسی و مزایا و معایب آن ها از این ظروف استفاده های بسیاری می کردند.

مزایای استفاده از ظروف مسی

اولین ویژگی که در بررسی ویژگی های ظروف مسی و مزایا و معایب آن ها به چشم آمد شکل گیری راحت این ظروف و رسانا گرمایی آن ها بود. فلز مس بعد از فلز نقره بالاترین رسانا الکتریکی و گرمایی دارد و مواد غذایی درون این ظروف با کیفیت بالاتری  به صورت یکنواخت پخته خواهند شد. از آنجایی که مس یک فلز انعطاف پذیر است بنابراین شکل دهی به آن نیز راحت است به همین دلیل تولید کننده های ظروف مسی توانستند این ظروف را در شکل ها و اندازه های مختلفی در آورند، بنابراین شکل ظاهری ظروف مسی نیز منحصر به فرد و جذاب است. به علت جذابیت ظاهری بسیار بالا این ظروف محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. ظروف مسی و ظروف آشپزخانه مسی معمولا با فلز جداگانه ای پوشانده می شوند که با این روش مس قادر با واکنش با غذا نخواهد بود و طعم و مزه غذا در ظروف مسی تغییر نخواهد کرد. ظروف مسی وزن بسیاری ندارند و می توان گفت که سبک هستند به همین دلیل جابه جا کردن این ظروف نیز راحت است. ظروف مسی به ظروف ضد میکروب معروف اند. طیف گسترده ای از میکروب ها در تماس با سطحی از از مس بیش از چند ساعت قادر به زنده ماندن نیستند. این امر موجب شده است که از مس اغلب در ساخت دستگیره و شیرآلات نیز استفاده شود. بنابراین ظروف مسی ظروفی کاملا مناسب برای پخت و پز به شمار می آیند و تعجبی ندارد که هزاران سال است از آن در آشپزخانه استفاده می شود.

معایب استفاده از ظروف مسی

ظروف مسی مزایا و معایب بسیاری دارد و علاوه بر قابلیت ها و مزایایی که در بالا بررسی شد برخی نکات منفی آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. اول از همه  ظروف مسی به علت انعطاف پذیر بسیاری که دارند به راحتی خراشیده می شوند به همین علت در ساخت ظروف مسی از سایر فلزات به منظور استحکام بیشتر استفاده می شود. علاوه بر آن گرما می تواند رنگ و ظاهر ظروف مسی را تغییر دهد و از آنجایی که وسایل آشپزخانه در معرض گرما زیادی قرار می گیرند نمی توان از وقوع پیوستن این امر جلوگیری کرد. بنابراین با تغییر رنگ و کدر شدن ظروف مسی خود مواجه خواهید شد که البته با نگهداری صحیح و پاکسازی این ظروف تا حدی میتوانید از این امر جلوگیری کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه