اطلاعات عمومی

دم نوش مناسب هوای گرم

متخصصان معتقدند که میان چیزی که در سطح چشایی ما خنک به‌نظر می‌رسد با چیزی همچون دم نوش های هوای گرم که واقعاً دارای خاصیت خنک‌کنندگی بدن است تفاوت زیادی وجود دارد. بیشتر ما فریب همه‌ی راه‌هایی را می‌خوریم که سعی می‌کنیم با آن ها خنک شویم. ما سعی می‌کنیم با چیزی که دارای دمای خنک است، و فقط برای مدت کوتاهی خنک باقی می‌ماند، بدن خود را خنک کنیم.

اشتراک گذاری

 دم نوش مناسب هوای گرم

با فرا رسیدن تابستان، بسیاری از ما در حین اینکه از تابش نور آفتاب لذت می بریم، همچنین به دنبال راه هایی برای خنک شدن نیز هستیم. ممکن است در یک روز سوزان آفتابی مشتاق خوردن بستنی و نوشیدنی های سرد باشیم، اما باید توجه داشته باشید که این موارد تنها یک تسکین موقتی را ایجاد می کنند. از همین رو باید عنوان کنیم که اگر به دنبال راهی برای خنک شدن از داخل و بیرون هستید باید از دم نوش های هوای گرم استفاده نمایید.

تأثیر خنک کنندگی دم نوش های هوای گرم

اغلب سنت های گیاهی، گیاهان را به سه بخش گرم کننده، خنک کننده یا خنثی طبقه بندی می کنند. بنابراین، بنابراین کاملاً بدیهی است که ما در فصل تابستان و هنگامی که زیر فشار گرمای آفتاب قرار داریم گیاهانی را مورد استفاده قرار می دهیم که دارای خواص خنک کنندگی هستند. طبق گفته بنجامین زاپین، متخصص گیاهان دارویی و از بنیانگذاران Five Flavors Herbs، گیاهان دارای خواص خنک کننده می توانند در یک یا هر دو دسته مبردها و مواد معدنی قرار بگیرند. مبردها موجب کاهش درجه حرارت بدن و خنک کردن بافت های آن می شوند و عبارتند از:

  • علف لیمو
  • گل داودی
  • بادرنجبویه
  • اسطوخودوس
  • نعناع
  • نعناع تند
  • بابونه

طعم و مزه یک گیاه یا غذا تعیین می کند که آن ها چه عملکردی در بدن شما خواهند داشت. به گفته متخصصان، طعم های شیرین، تلخ و قابض همه دارای عملکرد خنک کننده هستند. و گرمترین طعم، شور، ترش و سپس تند است. با توجه به اینکه طعم شیرین دارای خاصیت خنک کننده است، غذاهای شیرین می توانند موجب خطراتی همچون افزایش قند خون در بدن شوند، اما انتخاب غذاهایی که دارای یک شیرینی ملایم باشند مانند خربزه، بادام پوست کنده یا شیر، این اطمینان را می دهند که شما علاوه بر کنترل مصرف میزان بالای قند از یک خوراکی خنک کننده بهره مند خواهید شد. 

عملکرد دم نوش های هوای گرم

متخصصان معتقدند که میان چیزی که در سطح چشایی ما خنک به نظر می رسد با چیزی همچون دم نوش های هوای گرم که واقعاً دارای خاصیت خنک کنندگی بدن است تفاوت زیادی وجود دارد. بیشتر ما فریب همه‌ی راه هایی را می خوریم که سعی می کنیم با آن ها خنک شویم. ما سعی می کنیم با چیزی که دارای دمای خنک است، و فقط برای مدت کوتاهی خنک باقی می ماند، بدن خود را خنک کنیم. اما زمانی که این خوراکی خنک با دمای بدن ارتباط برقرار کند و در فرآیند هضم قرار گیرد به راحتی درجه حرارت خنک آن از بین می رود. اگرچه احساس خوردن غذاهایی سرد مانند بستنی، ممکن است باعث تسکین روانشناختی موقتی شود، اما باید بدانید که در واقع هیچ کاری برای کاهش دمای بدن شما انجام نمی دهد. و اثر خنک کنندگی آن فقط تا زمانی  که در دهان است باقی می ماند. بدن شما از این طریق هیچ ماده خنک کننده ای دریافت نمی کند. 

کاربردها و مزیت های دم نوش های هوای گرم

در زیر به چند مورد از مزیت های دم نوش های هوای گرم اشاره شده است.

گشنیز

گشنیز یک گیاه خنک کننده محسوب می شود. یک مطالعه در سال 2017 نشان داده است که گشنیز ممکن است دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و محافظت در برابر نورون باشد. همچنین در تحقیق دیگری در سال 2018 نشان داده شده است که تأثیر مثبتی بر قند خون دارد. برای استفاده از گشنیز به عنوان یک دم نوش خنک کننده می توانید آن ها را به سوپ ها، سس ها و سالادها بیفزایید.

نعنا

نعنا در خاصیت خنک کنندگی شهرت بسیاری دارد و اغلب به عنوان مرهمی برای لب، شربت های سرفه و حتی نوشیدنی های خنکی چون موهیتو مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به یافته های تحقیقی در سال 2018 دم نوش نعناع می تواند به شل شدن عضلات شکم کمک کند. یک مطالعه دیگر در سال 2020 نشان می دهد که دم نوش نعناع در روده کوچک (نه روده بزرگ)، به طور قابل توجهی از شدت فشار در شکم، ناراحتی و شدت سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می کاهد. همچنین این ترکیب دارای اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی است و برای اعصاب نیز آرامش بخش است. شما می توانید این دم نوش تابستانی را همچون چای آماده کرده و بنوشید، و یا از نمونه های فشرده شده آن همچون کپسول و اسپری استفاده نمایید

اسطوخودوس                                                                                    

این ماده علاوه بر خاصیت خنک کنندگی به عنوان یک رایحه درمانی رایج معمولاً در محصولات آرایشی و شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس نتایج یک تحقیق در سال 2013 نشان داده شده است که اسطوخودوس برای موارد زیر مفید است:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • بیخوابی
  • سردردهای میگرنی

شِوید

شوید یک گیاه است که در آشپزی نیز دارای کاربردهای فراوانی است. در طب سنتی نشان داده شده است که این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد پروتزوئالی، ضد باکتری و ضد سرطان است. یک مطالعه در سال  2016 خاطر نشان کرد که شوید می تواند برای تسکین ناراحتی معده و دیابت نیز مفید باشد. از شوید برای طعم دادن به سوپ ها، خورش ها، سس ها، و سایر مواد غذایی استفاده کنید. این گیاه می تواند یک تزئین عالی برای سیب زمینی نیز محسوب گردد، همچنین از آن ها در املت ها نیز استفاده می شود، و علاوه بر این معمولا برای طعم دادن به ترشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که ترشی ترش و دارای تخمیر است، به طور معمول از آن به عنوان یک ماده غذایی گرم کننده یاد می شود، بنابراین زمانی که شما نیازمند خنکی هستید ممکن است از خوردن ترشی خودداری کنید، شوید به عنوان یک گیاه سرد کننده می تواند امکان خوردن ترشی در تابستان نیز فراهم کند. همچنین می توان از آن به عنوان دم نوشی خنک کننده برای روزهای تابستانی بهره برد.

بابونه

دم نوش بابونه به دلیل توانایی در تسکین هضم غذا، آرامش اعصاب و تشویق به خوابی آرام به طور سنتی مفید شناخته شده است. طبق یک بررسی در سال 2017، این گیاه می تواند برای تعداد زیادی از بیماری ها تسکین باشد که از عبارتند از:

  • زخم، تحریکات پوستی، اگزما، کبودی، سوختگی و بثورات
  • شرایط عصبی مانند نورالژی و سیاتیک
  • درد روماتیسمی و نقرس
  • زخم شانکر و بواسیر
  • سردرد و میگرن
  • ورم پستانک و ترک خورده نوک سینه ها
  • عفونت چشم، مجاری اشک مسدود شده، ورم ملتحمه

علاوه بر نوشیدن چای بابونه به عنوان یکی از  دم نوش های هوای گرم، می توانید از روغن بابونه به صورت موضعی استفاده کنید تا بثورات، اگزما، آرتروز و کمردرد را نیز تسکین دهید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه