اطلاعات عمومی

درباره تفاوت‌ ظروف آلومینیومی با چدن چه می‌دانید؟

چه ظرفی برای آشپزی مناسب‌تر است؟ این سوال، سوالی است که امروزه ذهن بسیاری از افراد جامعه را به خود مشغول کرده است. برای پیدا کردن جواب این سوال باید ابتدا با انواع ظروف آشپزی آشنا شویم. ما در این مقاله به بررسی تفاوت ظروف آلومینیومی با چدن می‌پردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی وسایل خانه و آشپزخانه از تنوع بسیار زیادی برخوردار شده‌اند‌. ظروف آشپزی نیز از این قضیه مستثنی نیستند یعنی اگر سری به فروشگاه‌های عرضه ظروف آشپزی نظیر قابلمه بزنید، خواهید دید که امروزه ظروف آشپزی در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. بنابراین اگر قصد خرید ظروف آشپزی را دارید حتما قبل از خرید اطلاعات لازم را بدست آورده و توقعات خود از ظروف آشپزی را مشخص کنید. حال به نظر شما چه ظرفی برای آشپزی مناسب‌تر است؟ چدن یا آلومینیوم؟ درباره تفاوت ظروف آلومینیومی با چدن چه می‌دانید؟ ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌های هر یک از این ظروف و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم که خریدی آگاهانه داشته باشید. برای پی بردن به تفاوت‌ ظروف آلومینیومی با چدن لازم است در ابتدا با ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر یک‌ از آن‌ها آشنا شویم.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله ظروف چدنی چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟ دعوت می نماییم.تفاوت آلومینیوم و چدن

ظروف آلومینیومی

آلومینیوم از گذشته تا کنون یکی از فلزات پرمصرف بوده است. این فلز حرارت را در کوتاه‌ترین زمان انتقال می‌دهد به همین دلیل تولید کنندگان به فکر تولید ظروف آلومینیومی افتاده‌اند. یکی از مزایای این ظروف وزن بسیار سبک آن‌ها می‌باشد که سبب استفاده‌ی راحت از آن‌ها شده است. ظروف آلومینیومی در گذشته طرفداران بسیار زیادی داشته‌اند اما امروزه با ورود ظروف جدیدتر و متنوع‌تر، استفاده از این ظروف کاهش یافته است. علاوه بر این ظروف آلومینیومی معایبی دارند که طرفدارانش را به هنگام خرید مردد می‌کند. این معایب عبارتند از:

  1. پخت و پز غذا بهتر است در ظروف آلومینیومی پوشش‌دار انجام شود تا سبب تماس غذا با فلز آلومینیوم نشود. همچنین اگر ظروف خود را از فروشگاه‌های مطمئن و باکیفیت خریداری نکنید ممکن است پوشش ظرف در مدت بسیار کوتاهی از بین برود و ظروف آلومینیومی بلا استفاده شود.
  2. همانطور که می‌دانید ظروف آلومینیومی رنگی مایل به نقره‌ای دارند و رنگ و شفافیت آن برای اکثر خانم‌ها مسئله مهمی است. پیش از خرید ظروف آلومینیومی به این نکته توجه کنید که رنگ این ظروف پس از مدت کوتاهی کدر و مایل به سیاه می‌شود اما پس از شست و شو و استفاده از مواد شوینده مانند روز اول می‌شوند.
  3. توصیه می‌شود که هیچ‌ وقت در داخل ظروف آلومینیومی غذاهای اسیدی و ترش پخته نشود، زیرا این مواد انحلال آلومینیوم را تسریع می‌بخشند و آلومینیوم به داخل غذا وارد می‌شود.
  4. ورود آلومینیوم به داخل غذا در طولانی مدت می‌تواند اثرات مخربی برای سلامتی داشته باشد زیرا طبق تحقیقات انجام شده بدن انسان به آلومینیوم احتیاجی ندارد و ورود آن به بدن ممکن از سبب به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل آلزایمر و ناراحتی گوارشی شود.

مقایسه ظروف آلومینیوم و جدن

ظروف چدن

در حال حاضر استفاده از ظروف چدن بسیار پر کاربرد است. این ظروف به واسطه‌ی مزایایی که دارند، توانسته‌اند نظرات مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند.

برخی از ویژگی‌های این ظروف عبارتند از:

 این ظروف معمولا وزن زیادی دارند اما جالب است بدانید که هرچه ظروف چدن سنگین‌تر باشند، معمولا کیفیت آن‌ها بهتر است.
 ظروف چدن معمولا نچسب هستند به همین دلیل آشپزی کردن در آن‌ها لذت بخش است.
ظروف چدن برای سلامت انسان مضر نیستند و با خیالی راحت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
بررسی تفاوت‌ ظروف آلومینیومی با چدن
در زیر بررسی ظروف آلومینیومی و چدن اشاره شده:

وزن

 بارزترین تفاوت‌ ظروف آلومینیومی با ظروف چدنی در ظاهر و وزن آن‌هاست. همانطور که گفته شد ظروف آلومینیومی سبک‌تر از ظروف چدن هستند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

 

ساختار ظروف

 تفاوت اصلی دیگر در ساختار این ظروف است. همانطور که گفته شد اگر از ظروفی که دارای آلومینیوم خالص است استفاده کنیم، در طولانی مدت این ماده به غذای پخته شده نفوذ می‌کند و برای سلامت انسان مضر است. اما چدن اینگونه نیست. در واقع ظروف چدن نه تنها به سلامت انسان لطمه وارد نمی‌کنند، بلکه می‌توانند آهن و املاح مورد نیاز بدن را تامین کنند. همچنین با نگهداری صحیح امکان زنگ زدن ظروف چدنی وجود ندارد.

بررسی چدن و آلومینیوم

قیمت

 دیگر تفاوت ظروف آلومینیومی با چدن در قیمت آن‌هاست. در واقع قیمت ظروف آلومینیومی پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر از چدن است.

 برای از بین بردن اثرات ناشی از آلومینیوم خالص، معمولا از آنودایز شده استفاده می‌کنند. این ماده ضد خش و مقاوم است و می‌تواند معایب ظروف آلومینیومی را برطرف کند. اما باید بدانید که آلومینیوم آنودایز شده زمان بیشتری برای گرم شدن احتیاج دارد و همچنین قیمت آن نیز بسیار بالاست.

نگهداری

 همانطور که اشاره شد، استفاده از ظروف آلومینیومی بسیار آسان است. در واقع اگر نمی‌توانید در نگهداری و شست و شوی ظروف خود ظرافت به خرج دهید بهتر است ظروف آلومینیومی را انتخاب کنید زیرا ظروف چدن در شست و شو و نگهداری نیازمند دقت زیادی هستند.

استحکام 

 اگر بخواهیم ظروف آلومینیومی را از لحاظ مقاومت و استحکام با ظروف چدن مقایسه کنیم، باید بدانید که استحکام ظروف چدن بسیار بیشتر است ظروف آلومینیومی می‌باشد. بنابراین شما می‌توانید تا چندین سال از ظروف چدن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی را نباید در ظروف چدنی پخت؟

کلام پایانی

دریافتیم که هر یک از ظروف چدن و آلومینیومی مزایا و معایب خاص خود را دارد و انتخاب هر یک از آن‌ها به سلیقه‌ی شما و توقعاتتان بستگی دارد. به عنوان مثال کسی که به دنبال ظروف ارزان قیمت برای استفاده روزمره است ممکن است ظروف آلومینیومی را انتخاب کند. اما اگر انتخاب شما چدن است، باید بدانید که ظروف چدن نالینو با دارا بودن بالاترین کیفیت می‌تواند تا چندین سال شما را از خرید ظروف آشپزخانه بی‌نیاز کند. برای مشاهده جدیدترین ظروف چدن می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید و با کیفیت‌ترین ظروف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه