اطلاعات عمومی

جایگزین روغن های خوراکی در تامین چربی مورد نیاز بدن

روغن های خوراکی یکی از اقلام اساسی مورد نیاز هر خانه ای است. مصرف این روغن ها می تواند نیاز بدن به چربی را برطرف نماید؛ اما زیاده روی در مصرف آن نیز باعث بروز مشکلات فراوانی می شود. بهترین راه برای کاهش مضرات روغن، صرفه جویی در مصرف آن و همچنین جایگزین کردن مواد خوراکی دیگر با روغن است. در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

اشتراک گذاری

 جایگزین روغن های خوراکی در تامین چربی مورد نیاز بدن

نقش روغن های خوراکی در زندگی ما روغن های خوراکی جزو کالاهای اساسی به حساب می آیند. استفاده از روغن های جامد و مایع برای طبخ غذا لازم و ضروری است. به طور قطعی می توان گفت که طعم و مزه غذا بدون استفاده از روغن های خوراکی به کلی تغییر می کند. به طور کلی و طبق آمار 25 الی 30 درصد نیاز بدن به چربی را روغن ها تامین می کنند. بدون مصرف روغن این نیاز بدن برطرف نمی شود و شما در دراز مدت دچار مشکلات و آسیب های جدی خواهید شد. شاید تا به حال خبرهای زیادی حاکی بر مضر بودن روغن های نباتی و مایع شنیده باشید.

اما آیا واقعا این کالای اساسی تا به این حد برای بدن ما مضر است؟ اگر مضر است چرا تولید می شود و در دسترس عموم است؟همانطور که کمی پیش تر به آن اشاره کردیم 25 الی 30 درصد نیاز بدن به چربی ها است. طبیعتا وقتی که بدن چنین نیازی دارد نمی توان به طور کامل روغن را از برنامه غذایی خانواده حذف کرد. اما راه حل جلوگیری از مضرات روغن چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. روش های جلوگیری از مضرات روغن روغن های خوراکی نقش بسیار مهمی در تغذیه ما انسان ها دارند. حذف کردن این روغن ها از تغذیه می تواند برای بدن مشکلاتی را به وجود بیاورد و در عین حال مصرف زیاد آن هم یکی از عوامل ابتلا به انواع بیماری ها به خصوص بیماری های قلبی و عروقی است.

برای کاهش مضرات روغن می توان از چند روش استفاده کرد:

داشتن تحرک و ورزش می تواند گزینه بسیار خوبی برای کاهش مضرات روغن باشد. اگر شما حداقل هفته ای سه روز به پیاده روی بروید و یا فعالیت ورزشی داشته باشید، سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا می کند و این کار از رسوب چربی در رگ ها و عروق بدن جلوگیری می کند. ورزش برای سلامتی و تندرستی بسیار مفید است. اگر نمی توانید به صورت حرفه ای ورزش کنید، با چند روز پیاده روی در هفته می توانید به سلامت بدن خود کمک کنید. صرفه جویی در مصرف روغن های خوراکی هم از نظر اقتصادی به صرفه است و هم باعث می شود تا شما از مضرات مصرف بیش از اندازه روغن در امان بمانید. سعی کنید از میزان کمی روغن برای سرخ کردن غذا استفاده کنید. در صورت امکان غذاهای خود را به صورت آب پز، بخار پز، تنوری و یا کبابی تهیه کنید تا ارزش غذایی آنها حفظ شود. مصرف بیش از اندازه فست فود ها می تواند مضرات بسیار زیادی برای بدن و سلامتی شما داشته باشد؛ زیرا فست فودها با مقدار زیادی روغن سرخ شده اند. یکی دیگر از روش های کاهش مضرات روغن، جایگزینی روغن های گیاهی با روغن های سرخ کردنی و نباتی است. شما می توانید با استفاده از روغن های گیاهی و سالم نیاز بدن خود به چربی را برطرف کنید و در عین حال مضرات استفاده از روغن را به حداقل برسانید. روغن های گیاهی نه تنها عوارضی برای بدن ندارند، بلکه در درمان بسیاری از بیماری ها نیز مفید هستند. اگر شما قدری در تغذیه خود اصلاح ایجاد کنید می توانید با طراوت و نشاط بیشتری به زندگی خود ادامه دهید. مصرف بی رویه روغن های خوراکی برای قلب و عروق بسیار مضر هستند و می توان آنها را دشمن قلب و عروق دانست. اصلاح عادات بد غذایی می تواند از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کند.

برای تامین چربی مورد نیاز بدن چه موادی را جایگزین روغن خوراکی کنیم؟

همانطور که در قبل نیز به آن اشاره کردیم، بدن ما برای ادامه دادن به فعالیت های روزانه، به چربی نیاز دارد. از آن جایی که مصرف مداوم و بی رویه روغن می تواند برای بدن مضراتی داشته باشد، پس راه چاره چیست؟ شما می توانید با استفاده از مواد خوراکی سالم که حاوی چربی هستند، نیاز بدن خود به چربی را برطرف کنید. اولین جایگزین روغن های خوراکی، روغن های گیاهی هستند. روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کلزا، روغن هسته انگور و... همگی روغن های گیاهی سالمی هستند که با مصرف آنها از فواید بسیار زیادی بهره مند خواهید شد. شما می توانید مصرف این روغن ها را در سبد غذایی خود بگنجانید و به سلامتی خود کمک کنید. یکی از مواد غذایی که شما می توانید آن را جایگزین روغن نباتی کنید، مارگارین است. مارگارین نوعی روغن گیاهی به حساب می آید که طعم و مزه آن شبیه به کره است. شما می توانید مصرف مارگارین را جایگزین روغن های نباتی و مایع کنید. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که حتما نیازی نیست روغن های خوراکی را با روغن جایگزین کنید. برای تامین نیاز بدن به چربی شما میتوانید از مواد غذایی دیگری که چربی دارند استفاده کنید مثل لبنیات. لبنیات دارای چربی مورد نیاز بدن هستند. شما می توانید مصرف شیر، ماست، پنیر، کشک و... را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از این طریق چربی مورد نیاز بدن را تامین کنید. استفاده از دانه های گیاهی مانند تخم کتان، کنجد، سیاه دانه و... برای سلامت بدن مفید هستند و نیاز بدن به چربی را برطرف می کنند. مصرف انواع مغز ها مانند گردو، بادام، پسته و... نیز برای تامین چربی مورد نیاز بدن بسیار مفید هستند. شما می توانید با جایگزین کردن این مواد خوراکی، مصرف روغن های خوراکی را به حداقل برسانید و در عین حال چربی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه