اطلاعات عمومی

جایگاه مرغ و گوشت گریل در رژیم سالم خواری

مرغ و گوشت گریل شده معمولاً یک انتخاب سالم تر است، چرا که هیچ پوشش خمیری با چکه های چربی در آن دیده نمی شود. علاوه بر این، چیزی در مورد عمل گریل کردن وجود دارد که به غذا طعمی فوق العاده می بخشد. دلیل اینکه مرغ همیشه در یک رژیم غذایی سالم خواری گنجانده می شود این است که اساساً گوشت بدون چربی است، یا اینکه چربی زیادی ندارد.

اشتراک گذاری

یکی از بهترین انتخاب های غذای سالم  و مصرف غذای سالم در خانه و حتی رستوران ها، انتخاب غذاهای گریل شده به جای گزینه های سرخ شده است. چنین چیزی به این دلیل است که مرغ و گوشت گریل شده معمولاً یک انتخاب سالم تر است، چرا که هیچ پوشش خمیری با چکه های چربی در آن دیده نمی شود. علاوه بر این، چیزی در مورد عمل گریل کردن وجود دارد که به غذا طعمی فوق العاده می بخشد. طعم دودی غذا، طعم های دلچسب ماریناد، خطوط کبابی که روی آن شکل می گیرد یا طعم تازه ای که از پختن چیزی با حرارت زیاد برای مدت کوتاهی به دست می آید همگی ویژگی های خوش طعم غذاهای گریل شده هستند.مرغ و گوشت گریل

سالم خواری با مرغ و گوشت گریل

گریل کردن مرغ و گوشت یک انتخاب عالی است. چرا که به سادگی و آسانی قابل انجام است،  مغذی و از هر جهت نیز مفید است. با این حال باید شرایط مشخصی را نیز برای تضمین یک رژیم سالم خواری مناسب در روش گریل کردن مورد توجه قرار داد، به عنوان مثال همه چربی های موجود بر روی پوست مرغ چربی های مناسبی نیستند و کالری بیشتری به بدن می رسانند، بنابراین اگر در نظر دارید که یک  وعده غذایی بدون چربی را میل کنید، باید قسمت هایی بدون پوست مرغ را گریل نمایید. علاوه بر این بهتر است که مقداری سبزیجات را نیز در کنار مرغ خود برای یک وعده غذایی سالم کباب کنید.

همچنین هنگام انتخاب مرغ مناسب و پختن آن نیز باید محتاط باشید. مرغ ممکن است باعث مسمومیت غذایی شود. زیرا «سالمونلا» ، باکتری موجود در مرغ و طیور است که می تواند باعث انتقال بیماری هایی از طریق مصرف غذا شود. بنابراین باید بسیار محتاط بوده و در انتخاب مرغ سالم دقت نمود.

گریل کردن مرغ و گوشت در برابر سوخاری کردن آن

غذای سرخ شده به دلیل داشتن چربی دارای کالری بسیار بیشتری است. علاوه بر این، مرغ و گوشت گریل پروتئین بیشتری نسبت به سرخ کردن دارد. در مقایسه این دو روش پخت و پز با یکدیگر کباب کردن یا گریل کردن همیشه انتخاب سالم تری است. اما چیزی که همواره باید به آن توجه داشت مصرف بیش از اندازه و زیاد این گونه غذاهاست. یعنی با وجود اینکه گریل کردن مرغ و گوشت چربی و کالری کم تری را وارد بدن می کند اما با این حال باید میزان مصرف آن را کنترل نمود. بر اساس تحقیقات اولیه ای که در 21 مارس 2018 در  اپیدمیولوژی و پیشگیری انجمن قلب آمریکا انتشار یافته است، گوشت گاو، مرغ یا ماهی کبابی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را در افرادی که به طور منظم از این غذاها استفاده می کنند افزایش دهد.گریل مرغ در ماهیتابه

آیا مرغ گریل شده به کاهش وزن در افراد کمک می کند؟

دلیل اینکه مرغ همیشه در یک رژیم غذایی سالم خواری گنجانده می شود این است که اساساً گوشت بدون چربی است، یا اینکه چربی زیادی ندارد. بنابراین، خوردن مرغ به طور منظم می تواند در عین حفظ سلامتی‌تان به شما در کاهش وزن کمک کند. مرغ علاوه بر پروتئین، سرشار از کلسیم و فسفر نیز می باشد. 

آماده سازی مرغ و گوشت برای گریل کردن

حتماً با ایده طعم دادن به گوشت آشنا هستید، و افزودن میوه یا سبزیجات و یا خیساندن مرغ و گوشت در یک ماریناد خوشمزه را تجربه کرده اید. برخی از موادی که اغلب در ساخت یک ماریناد برای مرغ و گوشت مورد استفاده قرار می گیرد شامل سرکه، آب لیمو یا لیمو ترش تازه، سس سویا کم سدیم، عسل، سیر، پیاز، سایر گیاهان و ادویه جات به همراه ترشی جات می شود. چیزی که همواره برای داشتن یک وعده غذایی سالم گریل شده توصیه شده است این است که  از مارینادهای بدون چربی یا کم چرب برای گوشت کبابی، ماهی و یا مرغ خود استفاده کنید تا علاوه بر کنترل کالری و چربی بیش از حد، چربی هایی که روی ذغال ها می چکد نیز به حداقل برسد. علاوه بر این ثابت شده است که عمل ساده طعم دار کردن گوشت، مرغ و یا ماهی قبل از گریل کردن، احتمال پیدایش میکروب هایی در سطح گوشت در هنگام کباب کردن را از 92 تا 99 درصد کاهش می دهد.  جایگاه مرغ و گوشت گریل

دستورالعمل هایی برای مرغ  و گوشت گریل سالم

مواد مناسب و با کیفیتی را برای طعم دار کردن مرغ و گوشت گریل انتخاب نمایید، به دنبال محصولات یا دستور العمل هایی باشید که حاوی روغن زیتون یا کانولا باشد و تا حد امکان از روغن کمی استفاده کنید.
غذاهایی که بیشتر از 1 الی 2 ساعت به حالت ترش مزه در می آیند را حتماً در یخچال نگهداری کنید.
غذای خود را با مایعی که گوشت در حین کباب کردن در آن پخته شده است میل نکنید، یعنی همان آبی که در زمان پخته شدن از مرغ و گوشت خارج می شود. چرا که این آب گوشت خام را به گوشت پخته شده شما منتقل می کند و برای سلامتی تان خطرناک است. شما برای این کار می توانید بخشی از سسی را که به عنوان ماریناد تهیه کرده اید، قبل از افزودن به گوشت برای این منظور کنار بگذارید.
گوشت و طیور باید حداقل 1 الی 2 ساعت در مواد طعم دهنده باقی بمانند. ماهی ها و سبزیجات به طور کلی تنها به مدت یک ساعت برای طعم دار شدن نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: حذف روغن های مضر از برنامه غذایی

خوردن زیاد مرغ و گوشت چه عوارضی دارد؟

اما اینکه مرغ و گوشت گریل می تواند یک رژیم غذایی سالم را برای افراد فراهم نماید به این معنی نیست که مصرف بی رویه و بیش از اندازه آن هیچ گونه عوارضی نداشته باشد. همچنین با توجه به اینکه این مواد سرشار از پروتئین هستند، باید اشاره نماییم که خطراتی که ناشی از خوردن پروتئین زیاد رخ می دهند عبارتند از:

افزایش وزن. رژیم های سرشار از پروتئین ممکن است وعده کاهش وزن به شما بدهند، اما این نوع کاهش وزن ممکن است فقط کوتاه مدت باشد.

  • بوی بد دهان
  • یبوست
  • اسهال
  • کم آبی بدن
  • آسیب به کلیه
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان
  • بیماری قلبی

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه