اطلاعات عمومی

تاثیر حذف روغن در رژیم لاغری

روغن یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن است. انرژی بدن ما با روغن ها تامین می شود. حذف روغن در رژیم لاغری در ابتدا باعث کاهش وزن می شود اما به مرور زمان بدن را دچار عوارض بسیار زیادی می کند. در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که چگونه باید از روغن ها در رژیم غذایی مان استفاده کنیم.

اشتراک گذاری

روغن یکی از اصلی ترین مواد غذایی است که در همه خانه ها برای طبخ انواع غذا از آن استفاده می شود. شاید به دلیل اینکه روغن کالری بالایی دارد و چرب است گمان کنید که مصرف آن باعث چاقی می شود. بعضی از افراد با حذف روغن در رژیم لاغری سعی دارند تا به کاهش وزن خود کمک کنند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا رژیم غذایی بدون روغن به سلامت ما کمک می کند و باعث لاغری می شود؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال باید با اصطلاح درشت مغذی آشنا شوید. به طور کلی روغن یکی از پرکالری ترین درشت مغذی ها به حساب می آید. درشت مغذی ها را می توان مواد غذایی نامید که منبع انرژی برای بدن هستند و بدن ما به شدت به این انرژی نیاز دارد. پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها را می توان جزو خانواده درشت مغذی ها دانست. بنابراین همانطور که به آن اشاره کردیم، روغن جزو درشت مغذی ها به حساب می آید و در تامین انرژی مورد نیاز بدن ما نقش مهمی دارد.

آیا حذف روغن در رژیم لاغری کار درستی است؟

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند گمان می کنند حذف روغن در رژیم لاغری می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. بنابراین بدون تجویز مشاور تغذیه و خودسرانه مصرف روغن را به طور کامل قطع می کنند. روغن منبع درشت مغذی هاست و در تامین انرژی بدن نقش بسیار مهمی دارد. به ظاهر و با قطع مصرف روغن، کالری دریافتی بدن کاهش می یابد و همین موضوع باعث کاهش وزن می شود؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که حذف روغن در رژیم لاغری و مصرف نکردن آن برای بدن عوارض بسیار خطرناکی در بر دارد. مصرف روغن در بسیاری از موارد برای بدن بسیار مفید است. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید روغن ها در بدن باعث جذب ویتامین ها می شوند. همچنین در محافظت از ارگان های داخلی بدن نقش بسیار مهمی دارند. با مصرف روغن شما به نوعی بدنتان را عایق سازی می کنید؛ زیرا مصرف آن از اتلاف دمای بدن جلوگیری می کند. روغن این درشت مغذی مهم، در تامین برخی از هورمون های بدن نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به مزیت های استفاده از روغن هرگز نمی توان مصرف آن را به طور کامل قطع کرد.

منظور از روغن در رژیم غذایی چیست؟

شاید در ابتدا فکر کنید که منظور از روغن فقط روغن مایع سرخ کردنی و یا روغن جامد است. اما بر خلاف تصورتان باید بگوییم در رژیم غذایی منظور از روغن، مواد غذایی است که بسیاری از روغن ها را در خود جای داده است. این مواد غذایی عبارتند از:

گروه آجیل ها (گردو، بادام و...)
گروه لبنیات (شیر، ماست، پنیر و...)
انواع گوشت
انواع غذاهای دریایی
انواع دانه ها (کنجد، تخم کتان، شاهدانه و...)
تخم مرغ
انواع جوانه ها
برخی میوه ها مانند زیتون و آووکادو
تمامی مواد غذایی که در بالا به آن اشاره کردیم، حاوی روغن و درشت مغذی ها هستند که برای تامین انرژی بدن لازم و ضروری اند. بنابراین حذف روغن در رژیم لاغری می تواند آسیب های جدی به بدن وارد کند.

به چه میزان روغن در رژیم غذایی خود مصرف کنیم؟

به طور کلی باید گفت که 25 الی 30 درصد کالری دریافتی روزانه بدن ما باید حاوی روغن باشد. اگر شما برای حفظ تناسب اندام خود تلاش می کنید و یا اگر به دنبال رژیم های لاغری برای کاهش وزن هستید، باید در نظر بگیرید که در صورت اعتدال در مصرف روغن هم به اندام خود  سود رسانده اید و هم نیاز بدنتان به روغن را تامین کرده اید. در این صورت دیگر جای نگرانی وجود ندارد و شما می توانید بدون حذف روغن در رژیم لاغری، کاهش وزن اصولی داشته باشید. ما در ادامه به شما توصیه هایی را ارائه می دهیم که می توانید با رعایت آنها در کنار کاهش وزن، به سلامت جسمانی خود نیز اهمیت دهید.

شما می توانید به جای این که غذاها را سرخ کنید، از روش آبپز و یا بخارپز کردن استفاده کنید و به این ترتیب یک غذای سالم برای خود تهیه کنید. همچنین می توانید بسیاری از مواد غذایی را به جای سرخ کردن، کباب کنید. استفاده کردن از لبنیات کم چرب می تواند حد اعتدال در مصرف روغن را به خوبی اجرا کند. سعی کنید گوشت ها را با روغن فراوان سرخ نکنید و در صورت امکان از گوشت های بدون چربی و یا کم چربی استفاده کنید. گروه آجیل ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. بهترین زمان مصرف آجیل در میان وعده است. سعی کنید در هفته دو بار گوشت ماهی و یا غذاهای دریایی استفاده کنید. با رعایت کردن نکاتی که به آن اشاره کردیم و پرهیز از مصرف غذاهای چرب می توانید به سلامت جسمانی خود کمک بزرگی کنید.

بیشتر بخوانید: آشپزی بدون روغن در ظروف چدنی نالینو

بهترین روغن ها کدامند؟

بهترین روغن هایی که می توانید مصرف کنید و آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید، روغن های غیر اشباع و گیاهی هستند. این روغن ها برای بدن فواید بسیار زیادی دارند و با مصرف آنها می توانید به سلامت خود کمک کنید. روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کلزا، روغن هسته انگور، روغن آفتابگردان و... از جمله روغن هایی هستند که دارای چربی غیر اشباع می باشند و با مصرف آنها می توانید انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. به طور کلی باید گفت حذف روغن در رژیم لاغری آثار سوئی برای بدن دارد و بهتر این است که مصرف روغن برای لاغری کنترل شود.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه