اطلاعات عمومی

تاثیر حذف روغن در برنامه های ورزشی

ورزش و تغذیه ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. تغذیه اصولی نقش بسیار مهمی در پرورش اندام و قدرت جسمانی دارد. حذف روغن از برنامه تغذیه می تواند بدن را دچار قحطی زدگی کند. با مصرف چربی ها و روغن های سالم می توان به سلامت بدن کمک کرد. در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

اشتراک گذاری

آیا برای داشتن رژیم غذایی سالم باید روغن را حذف کرد؟

روغن یکی از مواد غذایی اصلی در سبد غذایی خانوار است. حذف روغن به طور کامل از سبد غذایی خانوار امکان پذیر نیست؛ اما می توان با جایگزین کردن مواد غذایی بهتر، مصرف آن را کاهش داد. بدن ما انسان ها برای ادامه فعالیت خود به انرژی و چربی نیاز دارد. تقریبا 25 الی 30 درصد نیاز بدن انسان ها به چربی است. اما شاید این سوال برای شما مطرح شود که برای داشتن رژیم غذایی سالم باید اقدام به حذف روغن کرد؟ باید بگوییم خیر. نیازی نیست تا شما به طور کامل روغن را از برنامه غذایی خود حذف کنید، فقط کافی است تا نسبت به مصرف آن مدیریت داشته باشید و برای طبخ غذا از روغن زیاد استفاده نکنید.

در ادامه شما را به مطالعه مقاله تغذیه قبل و بعد از ورزش دعوت می نماییم.

 

حذف روغن در برنامه ورزشی چه تاثیری می گذارد؟

رژیم غذایی ورزشکاران با سایر افراد معمولی قدری متفاوت است. در گذشته مربیان برای ایجاد کات عضلانی، به ورزشکاران توصیه می کردند تا روغن را از برنامه غذایی شان حذف کنند. حذف روغن از برنامه غذایی ورزشکاران فقط برای یک مدت کوتاه توصیه می شد. اما امروزه و با پیشرفت علم تغذیه، محققان دریافتند که حذف روغن و چربی از رژیم غذایی ورزشکاران تاثیری در ایجاد کات عضلانی ندارد. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید ماهیچه و عضلات با چربی کاملا دشمن هستند. شما نمی توانید در عین حال با چربی اضافه ماهیچه و عضلات قوی داشته باشید. ورزشکاران باید یک تغذیه حرفه ای در کنار ورزش خود داشته باشند تا به درستی و در سلامت کامل اندام خود را پرورش دهند. استاندارد هایی که در رژیم و تغذیه ورزشکاران وجود دارد، با سایر افراد معمولی متفاوت است. در تغذیه یک فرد ورزشکار مقدار بسیار زیادی پروتئین، چربی های سالم و کربوهیدرات گنجانده می شود. این ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد و پرورش عضلات و ماهیچه ها بسیار مفید هستند. نکته ای که در اینجا مطرح می شود تاثیر حذف روغن در رژیم غذایی ورزشکاری است. هیچ ورزشکاری نمی تواند مقدار بسیار زیادی روغن استفاده کند. مصرف بیش از حد روغن در ورزشکاران می تواند در پرورش اندام و قدرت جسمانی آنها تاثیر منفی بگذارد. زمانی که مقدار زیادی چربی مصرف شود، عملکرد ماهیچه ها و عضلات بهم می ریزد و نمی توانند به خوبی رشد کنند. این چربی های مصرف شده در قسمت هایی مانند شکم و پهلو تجمع پیدا می کنند و به طور کلی تناسب اندام یک ورزشکار را دچار اختلال می کنند.  در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تغذیه ورزشکاری را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

میزان استفاده روغن در ورزشکاران باید چقدر باشد؟

هیچ ورزشکاری نمی تواند به طور کامل روغن را از برنامه غذایی خود حذف کنید. یک رژیم سالم برای فرد ورزشکار رژیمی است که در آن تمامی مواد مورد نیاز بدن به خصوص چربی گنجانده شود و با حذف روغن و یا سایر مواد دیگر بدن را دچار قحطی زدگی نکند. با توجه به نوع رشته ورزشی، سن ورزشکار، وزن و... رژیم اصولی تغذیه برای وی در نظر گرفته می شود. این رژیم فقط باید توسط مربی حرفه ای و یا مشاور تغذیه ای چیده شود. همانطور که میدانید روغن جزو درشت مغذی ها به حساب می آید؛ علاوه بر روغن کربوهیدرات و پروتئین نیز از خانواده درشت مغذی ها هستند. میزان مصرف این سه درشت مغذی یعنی کربوهیدرات، چربی و پروتئین باید به یک اندازه باشد. اگر در رژیم غذایی یکی از این درشت مغذی ها کمتر استفاده شود، باید درشت مغذی دیگر را جایگزین آن کرد. به عنوان مثال اگر در برنامه غذایی شما مصرف چربی کاهش یافته است شما باید مصرف کربوهیدرات و پروتئین را بالا ببرید تا کمبود چربی جبران شود. به طور کلی بدون در نظر گرفتن هیچ یک از اصول ورزشی، شما باید نیاز بدن خود به پروتئین را کاملا برطرف کنید و به میزان مورد نیاز بدنتان پروتئین مصرف کنید. زمانی که پروتئین بدن خود را برطرف کردید، می توانید میزان چربی و کربوهیدرات مورد نیاز بدنتان را تنظیم کنید.

 

نحوه مصرف چربی ها در ورزشکاران

اگر هدف شما کاهش وزن است باید با مصرف چربی به سراغ چربی سوزی بروید! شاید این جمله شما را قدری متعجب سازد اما باید به شما بگوییم این جمله کاملا درست است! زمانی که شما از کربوهیدرات کمتری استفاده کنید و به جای آن چربی مصرف کنید، بدن دیگر انسولین ترشح نمی کند و برای تامین انرژی مورد نیاز، به سراغ چربی می رود؛ در نتیجه چربی سوزی اتفاق می افتد و از چربی های بدن شما برای تامین نیاز ماهیچه ها استفاده می شود. لازم به ذکر است تا در اینجا به این نکته اشاره کنیم که منظور از چربی استفاده از روغن ها و چربی های سالم است و این موضوع در خصوص روغن های مضر صدق نمی کند.

طبق تحقیقات انجام شده و اظهارات موسسه جهانی سلامت، هر یک گرم چربی سالم تقریبا دو برابر پروتئین و کربوهیدرات کالری دارد. شما باید در زمان مناسب از چربی ها استفاده کنید و اندازه آن را نیز بر اساس میزان مصرف پروتئین و کربوهیدرات تنظیم کنید. ورزشکاران باید با حذف روغن و چربی های مضر و همچنین جایگزین کردن آن با چربی های سالم، به تغذیه خود کمک کنند و در حرفه خود موفق شوند. ورزش و تغذیه ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. در صورتی که تغذیه اصولی و صحیح نباشد ورزش نمی تواند کمکی به رشد ماهیچه ها و عضلات بدن کند. با گرفتن یک رژیم اصولی و کامل در کنار پرورش و تناسب اندام به قدرت بدنی ایده آال تان برسید.

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه