اطلاعات عمومی

تاثیر آشپزی در ظروف چدنی بر تامین آهن و تقویت سیستم ایمنی بدن در تغذیه در بارداری

سلامت تغذیه در بارداری و رژیم غذایی مناسب مادران باردار آثار مستقیمی در سلامت مادر و جنین دارد . این مقاله تاثیر آشپزی در ظروف چدنی با تامین آهن مورد نیاز و کاهش عوارض ناشی از کم خونی بر تقویت سیستم ایمنی مادران باردار را با هم مورد بررسی قرار می دهیم .

اشتراک گذاری

مواد معدنی مغذی از  ضروریات رژیم غذایی بدن یک مادر باردار برای رشد و سلامت جنین اوست . آهن یک ماده معدنی است که ضرورت تامین آن در دوره های مختلف رشد انسان متفاوت است اما در دوران بارداری نیاز به آن به اوج می رسد . به این ترتیب می توان گفت تغذیه در بارداری و دوران قبل از آن در تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین آهن مورد نیاز بدن زنان در طی دوران بارداری نقشی حیاتی دارد.

زنان به دلیل فیزیولوژی خاص خود در مقاطعی مانند پایان سیکل قاعدگی و نیز دوران بارداری همواره در معرض کم خونی بوده اند و پزشکان برای جلوگیری از اختلالات شدید کم خونی به ویژه در دوره بارداری که تاثیر مستقیمی بر روند رشد و سلامت جنین داراست توصیه اکید بر تامین آهن از طریق تغذیه سالم و یا مکمل های غذایی در تغذیه در بارداری دارند . از جمله دلایل افزایش نیاز به تامین آهن در دوران بارداری بالا رفتن حجم فشار خون در بدن مادر و نیاز ویژه جنین به این ماده معدنی برای تامین اکسیژن و خون رسانی به اندامها و سلولهای جدید بدن است که ضرورت خاصی به مناسب بودن تغذیه در بارداری بوجود می آورد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید تابه

آهن مورد نیاز در دوران بارداری چگونه تامین میشود ؟

تامین آهن مورد نیاز تغذیه در بارداری میتواند بطور طبیعی از طریق رژیم غذایی مناسب و همچنین مصرف مکمل های غذایی مورد توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه صورت گیرد. مصرف انواع منابع غذایی آهن نظیر انواع گوشت قرمز و سفید ، حبوبات ، میوه جات یا مکمل ها به همراه ویتامین C به جذب بهتر آهن و کاهش خطرات کم خونی کمک می کند .

مصرف سبزیجات تازه سرشار از فیبر ، میوه و لبنیات تازه ، انواع مغزها و میوه های خشک نیز در سلامت تغذیه در بارداری جایگاهی ویژه داشته و تضمینی بر سلامتی مادر و کودک است . 

امروزه پس از بررسی و مطالعات مستمر ، به توصیه ی کارشناسان استفاده از ظروف آشپزی مناسب در فرایند آشپزی نیز تاثیر چشمگیری در عوارض کم خونی ناشی از کمبود آهن دارد.

در ظروف چدنی اصل ، طی زمان پخت غذا هیچگونه کنش و واکنش فیزیکی و شیمیایی خاصی میان سطح فلزی ظرف با ماده غذایی صورت نمی گیرد و در حقیقت غذا بدون تاثیر از فعل و انفعالات خاصی فرایند پخت را طی کرده و بدون افزایش و کاهش املاح و مواد معدنی به مرحله پخت کامل و مصرف می رسد .

ظروف چدنی نالینو که از مواد درجه یک و آلیاژ چدن واقعی ساخته شده است ، توزیع حرارت یکنواختی در تمامی سطوح ظرف دارد و بهترین گزینه برای آشپزی با دمای حرارت متوسط و ملایم است . این روند پخت در کنار مزیت آزادسازی یون آهن در حین طبخ که از ویژگیهای منحصر به فرد ظروف چدنی اصل است ، آن را به یکی از مطلوب ترین و استاندارد ترین ظروف آشپزی به ویژه از دیدگاه ضرورت حفظ سلامتی و کاهش دادن عوارض ناشی از کم خونی به ویژه در تغذیه بارداری تبدیل نموده است .

 

نقش تغذیه در دوران بارداری بر تقویت سیستم ایمنی بدن

نخستین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری ، داشتن الگوی تغذیه ای مناسب و سبک زندگی سالم است . رژیم غذایی مناسب در هر سن و شرایط  به ویژه حفظ سلامت تغذیه در دوران بارداری با تکثیر سلولهای سالم و جوانسازی مداوم آنها ؛ عملکرد و توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با انواع میکروب ها و سایر مهاجمین به بدن را بهبود می بخشد .

باید بدانیمتقویت سیستم ایمنی بدن به شدت تحت تاثیر عملکرد ارگانهای داخلی بدن است . بنابراین سالم سازی رژیم غذایی و سلامت تغذیه در بارداری به معنای  کاهش خطرات احتمالی ناشی از اضافه وزن ، کم خونی ، دیابت دوران بارداری ، بیماریهای تیروئید و بیماریهای میکروبی بوده و در نهایت به سلامت مادر و کودک در می انجامد.

به توصیه پزشکان و متخصصین حوزه تغذیه و سلامتی ، آشپزی در ظروف چدنی با کاهش عوارض ناشی از کم خونی و تامین آهن بدن مادر ، نقش مهمی در اصلاح عملکرد آنزیمهای مختلف بدن داشته و موجب کاهش تبعات کم اشتهایی ناشی از فقر آهن در بدن مادر شده و در نهایت با اکسیژن رسانی مناسب عروق و شریانهای خونی در قلب و مغز منجر شده و به سلامت جسمانی و کاهش استرس در مادران باردار کمک شایانی می کند . همچنین ظروف چدنی به دلیل قابلیت آشپزی با حذف روغن و کالری اضافی غذا در عین حفظ کیفیت و طعم غذا میزان سلامتی  تغذیه در بارداری را ارتقا داده و با کاهش خطرات ناشی از اضافه وزن و چاقی در دوران بارداری ، به تقویت سیستم ایمنی بدن مادر نیز کمک می کند. بدین ترتیب فرایند سالم سازی تغذیه در بارداری با ظروف چدنی گامی مهم و اساسی در حفظ سلامتی جسمانی و روانی مادر و کودک خواهد بود .

ظروف چدنی نالینو ظروفی هستند که از ترکیب فلز آهن با کربن و سیلیسیم از مواد درجه یک بوجود آمده و مقاومت بالایی در برابر حرارت ، زنگ زدگی و فرسایش دارند. این ظروف با قابلیت پخت طیف گسترده ای از غذاها از انواع غذاهای رژیمی آب پز و گریل شده تا غذاهای سرخ کردنی با حذف روغن اضافی و تکنیک پخت یکنواخت با حفظ گرمای ملایم به یکی از ایده آل ترین و پرکاربردترین ظروف آشپزی تبدیل شده اند که جایگاهی ویژه در رژیم سلامتی و سالم سازی تغذیه در بارداری دارند . 

در ادامه مطالعه مقاله استفاده از ظروف چدنی در سلامت خانواده را پیشنهاد می دهیم.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه