اطلاعات عمومی

تأثیرات استفاده از پوشش دیسکاور ظروف در سلامت آشپزی چیست؟

همان طور که می‌دانید ظروف چدنی از بهترین ظروف برای پخت و پز مواد غذایی مختلف به شمار می‌روند. این ظروف کاملاً بهداشتی بوده و سلامت انسان را به خطر نمی‌اندازند. چدن بدون روکش در برابر رطوبت مقاوم نبوده و زنگ می‌زند. به منظور افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت و حرارت از پوشش دیسکاور استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری

 تأثیرات استفاده از پوشش دیسکاور ظروف در سلامت آشپزی چیست؟

 اهمیت استفاده از روکش در ظروف چدنی

در این مطلب به بیان اهمیت استفاده ازپوشش دیسکاور می‌پردازیم. همان طور که می‌دانید ظروف چدنی نالینو از یک آلیاژ فلزی به نام چدن ساخته شده‌اند. چدن ترکیبی از آهن و کربن است. این آلیاژ در صورتی که بدون پوشش باشد در برابر رطوبت مقاومت نکرده و زنگ می‌زند. در حقیقت آهن در برابر رطوبت زنگ زده، دچار خوردگی می‌گردد و تبدیل به سولفات آهن می‌شود. این اتفاق عمر ظروف چدنی را کاهش داده و آن ها را غیر قابل استفاده می‌کند.

 پوشش‌های مورد استفاده در ظروف چدن

تولید کنندگان ظروف چدنی در سراسر جهان هر روزه در حال ارائه طرح‌هایی هستند تا بتوانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند. بسیاری از تولید کنندگان پوشش مخصوصی به محصولات خود اضافه کرده‌اند و پس از ساخت ظروف چدنی از این روکش‌ها استفاده می‌کنند. این پوشش‌ها از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. از این جمله می‌توان به پوشش روغنی، پوشش لعابی، پوشش دیسکاور و غیره اشاره کرد. ایران هم یکی از بهترین تولید کنندگان ظروف چدنی است که در طراحی و ساخت این ظروف به موضوع پوشش دهی به صورت ویژه‌ای توجه کرده است.

 مزایای پوشش دیسکاور روی ظروف چدنی

پوشش دهی ظروف چدنی می‌تواند از پوسیدگی و زنگ زدگی آن ها جلوگیری کرده و مقاومت آن ها را در برابر رطوبت افزایش دهد. همچنین میزان مقاومت ظروف چدنی در برابر حرارت‌های بالا نیز افزایش می‌یابد. تولید ظروف چدنی بدون روکش از نظر بهداشتی درست نبوده و باید به منظور جلوگیری از تشکیل سولفات آهن در حضور رطوبت و در فضاهای مرطوب پوششی روی این ظروف کشیده شود.

گروه تولیدی نالینو نیز به عنوان اولین و بهترین تولید کننده ظروف چدنی در ایران از پوششی به نام پوشش دیسکاور بر روی ظروف چدنی خود استفاده کرده است. این پوشش دارای ویژگی‌های متفاوتی می‌باشد و میزان مقاومت بالایی در برابر تغییرات دما و خط و خش دارد. البته بهتر است از آن ها در برابر ضربه‌های سنگین و خط و خش محافظت کرد. به طور مثال مانند ظروف نچسب دیگر بهتر است برای شست و شوی ظروف چدنی نالینو از ابر و مقداری شوینده استفاده کنید. استفاده از هرگونه برس شست و شو و سیم ظرفشویی برای شستن این ظروف ممنوع است و بهتر است از آن ها استفاده نشود تا دوام و ماندگاری این ظروف دو چندان شود.

از دیگر ویژگی‌های ظروف چدنی نالینو که به کمک لایه دیسکاور پوشش دهی شده‌اند، می‌توان به نچسب بودن آن ها اشاره کرد. همان طور که می‌دانید چدن مقاومت حرارتی بالایی دارد و می‌تواند حرارت را تا دماهای بسیار بالایی در خود نگه دارد. به طور مثال آلیاژ چدن توانایی مقاومت در دمای 400 درجه سانتی گراد را دارا می‌باشد. پس روکش مورد استفاده برای پوشش دهی این ظروف نیز باید مقاومت حرارتی بالایی داشته باشد. پوشش دیسکاور استفاده شده توسط گروه تولیدی نالینو مقاومت حرارتی بالایی دارد و می‌تواند تا 400 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

مقایسه ظروف چدن نالینو و ظروف تفلون

در مقایسه ظروف تفلون با ظروف چدنی نالینو می‌توان گفت که مقاومت حرارتی ظروف تفلون بسیار کمتر از ظروف چدنی بوده و تا درجه حرارت 250 درجه سانتی گراد را می‌توانند تحمل کنند. از طرف دیگر ماده استفاده شده برای نچسب کردن ظروف تفلون نوعی پلیمر بوده و در دماهای بالا بخارات سمی از خود متصاعد می‌کند. این بخارات برای سلامتی بدن انسان بسیار مضر هستند و بهتر است تا حد امکان از آن ها برای پخت و پز مواد غذایی مختلف استفاده نشود. اما پوشش دیسکاور استفاده شده در ظروف چدنی نالینو هیچ گونه ماده سمی در درجه حرارت‌های بالا متصاعد نمی‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت این پوشش کاملاً بهداشتی بوده و در سلامت غذایی که به کمک آن ها طبخ می‌شود تأثیر منفی ندارد.

 از دیگر تفاوت‌های ظروف تفلون نچسب و ظروف چدن نالینو که با پوشش دیسکاور پوشش دهی شده‌اند، می‌توان به آزاد شدن ذرات تفلون خراشیده شده و مواد سمی در غذا اشاره کرد. همان طور که می‌دانید این مواد برای سلامت انسان مضر بوده و تا جای امکان بهتر است از ظروف تفلون استفاده نشود یا به روش صحیح و بدون ایجاد خط و خش از آنها استفاده شود.

اما پوشش دیسکاور استفاده شده در ظروف چدنی نالینو بسیار مقاوم بوده و تنها با کاردک یا وسایل فلزی تیز می‌توان آن را از روی ظروف چدنی بلند کرد. این پوشش به هیچ وجه به راحتی و بدون دلیل کنده نمی‌شود. اما در استفاده از ظروف چدنی نالینو نیز باید مراقبت‌های لازم را انجام داد. به طور مثال به هنگام پخت و پز از قاشق‌های چوبی یا سیلیکونی استفاده کرد. همچنین برای شست و شوی آن ها از سیم ظرفشویی نباید استفاده کرد. بهتر است برای این کار از آب گرم و کمی ماده شوینده ملایم به همراه یک تکه ابر استفاده نمایید. مجموعه تولیدی نالینو توانسته برای استفاده از پوشش دیسکاور در ظروف چدنی خود گواهی سلامت را از انجمن سلامت ایرانیان دریافت کند.

 سخن آخر

در این مطلب سعی شده به طور کامل به معرفی پوشش دیسکاور و نقش آن در بهداشت و سلامت غذا پرداخته شود. همچنین مزایا و دلیل استفاده از این پوشش در ظروف چدنی نالینو توضیح داده شد. با توجه به آنچه گفته شد پوشش‌های دیسکاور ظروف چدنی به هیچ وجه سرطان زا نبوده و برای سلامت انسان ضرر ندارند. این پوشش با تفلون کاملاً تفاوت داشته اما کاملاً نچسب است و از چسبیدن مواد غذایی به کف ظرف جلوگیری می‌کند. در برابر خط و خش مقاوم است اما باید از آنها مراقبت کرد. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و طعم یک غذای لذیذ را در ظروف چدنی نالینو تجربه کنید.

 

1 نظرات

az nem
az nem
سه‌شنبه , 01 اسفند 1402 - 12:35

ولی در نهایت نگفتین جنس پوشش دیسکاور چی هست و از چه موادی تشکیل شده

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه