اطلاعات عمومی

بررسی نقش روغن های مختلف بر سلامتی انسان ها

در این مقاله به بررسی انواع روغن ها پرداخته ایم و از فواید و معایب روغن های مختلف گفته ایم چربی ها به عنوان یکی از مهم ترین گروه های غذایی انسان ها شناخته می شوند و حذف کامل آن ها مشکلات بسیاری را برای انسان ها به بار خواهد اورد.

اشتراک گذاری

این روزها روغن به جزو جدانشدنی هر غذایی تبدیل شده است، کمتر کسی را می بینید که در غذای خود از روغن استفاده نکند همچنین همه ی رستوران ها برای طبخ غذاهای خود از این ماده ی غذایی استفاده می کنند. اصولا چربی ها به دو دسته ی گیاهی و حیوانی تقسیم می شوند که حالت گیاهی آن ها مایع و حالت حیوانی آن ها جامد است، همچنین چربی های جامد اشباع شده و چربی های مایع غیر اشباع هستند و از همین نظر تاثیر متفاوتی بر سلامتی انسان ها دارند.

از آنجایی که چربی ها بعد از کربوهیدرات ها دومین ماده ای هستند که انرژی مورد نیاز انسان ها را تامین می کنند؛ وجود آن ها در برنامه غذایی هر فردی از واجبات است اما اگر به شیوه ی زندگی خود و جامعه ی اطرافتان نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که مصرف چربی در هر وعده ی غذایی بیش از نیاز هر انسانی گنجانده شده و همین موضوع بیماری های زیادی را برای افراد در پی خواهد داشت. در این مقاله قرار است درباره ی فواید چربی ها و حذف روغن های مضر از برنامه غذایی افراد صحبت کنیم.

 

اهمیت وجود روغن ها در برنامه غذایی افراد

همانطور که می دانید چربی ها از مهم ترین گروه های غذایی برای حیات انسان ها به شمار می روند زیرا بخش عمده ای از انرژی روزانه هر فردی توسط چربی ها تامین می شود و به طور قطع حذف کلی آن ها برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

متاسفانه این روزها تولید روغن های بی کیفیت و اشباع شده بسیار افزایش یافته است و چون اکثر مردم از معایب این نوع از چربی ها آگاه نیستند به راحتی از آن ها در پخت و پز استفاده می کنند. اگرچه، این موضوع که چربی های مضر به وفور در بازار یافت می شوند و قیمت بسیار کمتری به نسبت چربی های سالم دارند نیز در استفاده ی بیش از اندازه ی مردم از آن ها بی تاثیر نیست!! چربی هایی که به صورت اشباع شده در دسترس عموم قرار دارند نقش بسیار مهمی در بروز بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، مشکلات کبد و.... دارند به همین دلیل باید از مصرف آن ها خودداری کرد.

 

بررسی چند روغن خوراکی مضر برای بدن

 با وجود اینکه روغن هایی مانند کلزا، کانولا، پنبه دانه و حتی ذرت و سویا را جزو چربی های گیاهی می شناسند، اما باید بدانید این چربی ها نیز سالم نبوده و در روند تولید آن ها دستکاری های ژنتیکی انجام می شود.

در صورتی که چربی حاصل از موادی مانند سویا، کلزا و دیگر موارد نام برده شده را با بهترین شیوه و به صورت ارگانیک خارج کرده و برای استفاده ی عموم، به بازار ارائه می دادند؛ می توانستیم از آن ها به عنوان روغن های سالم نام ببریم اما از آنجا که افراد سودجو در همه جا حضور دارند و فرایند روغن گیری به سالم ترین روش ممکن هزینه ی زیادی نیاز دارد در نتیجه سود مناسبی برای صاحبان این کسب و کار ندارد و همانطور که می دانید عده ای از افراد تنها به دنبال درآمد بیشتر هستند و سلامتی مردم برای آن ها ارزشی ندارد!!! به همین دلیل تولید چربی پالم و اشباع شده بیش از پیش در جهان رواج یافته است.

تاثیر حذف روغن های مضر در پیشگیری از بیماری ها

حذف روغن های مضر از برنامه غذایی یکی از بهترین اقداماتی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید شاید به ظاهر روغن اضافی در غذاها طعم لذیذ تری را ایجاد کند اما در واقع بر سلامتی تان تاثیر بد و مخرب گذاشته و موجب بیماری های فراوانی خواهد شد. جالب است بدانید در طی این سال ها و با پیشرفت هرچه بیشتر جوامع ظروف چدنیِ با کیفیتی تولید شده که تاثیر بسیار زیادی در سلامتی افراد دارند، برای مثال ظروف چدنی نالینو از بهترین ظروف موجود در بازار هستند که به واسطه ی آن ها می توان مصرف چربی در غذاها را کاهش داد و یا حتی حذف کرد. البته پیشنهاد ما به شما حذف کامل چربی از برنامه ی غذایی تان نیست زیرا همانطور که گفتیم حذف کامل چربی از غذایتان ضرر بسیاری دارد اما کاهش چربی های مضر و استفاده از روغن های مفیدتری مثل روغن زیتون، کنجد همچنین گنجاندن مواد غذایی دارای چربی سالم مثل انواع آجیل ها بهترین روش برای تامین چربی مورد نیاز بدن تان است و قطعا در سلامتی قلب و دیگر اندام هایتان تاثیرگذار خواهد بود

 

معرفی دو روغن بسیار مفید برای استفاده در غذاها:

دو مدل از روغن های بسیار مفید در زیر معرفی شده است:

روغن زیتون:

یکی از بهترین روغن های موجود برای استفاده در غذاها و سالاد های مختلف می باشد، چربیِ زیتون از بهترین چربی های غیر اشباع شناخته می شود؛ حتی استفاده از آن در حجم کم برای سلامتی قلب نیز مناسب است.

روغن کنجد:

روغن کنجد را به عنوان ملکه روغن ها می شناسند فواید زیاد چربی حاصل از کنجد تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی انسان  دارد و می تواند بدن شما را در برابر تعدادی از بیماری ها نیز محافظت کند، روغن کنجد در جلوگیری از بیماری هایی مانند یبوست، آرتریت، سرطان سینه و .... موثر بوده و حتی در روند درمان آن ها تاثیر گذار است. 

سخن آخر:

سلامتی بزرگترین ثروتی است که هرانسانی در زندگی خود از آن بهره مند است چه بسیار انسان ها که دارای ثروت های میلیاردی هستند اما با مشکلات جسمی فراوان دسته و پنجه نرم می کنند پس قبل از آن که دیر شود و بدن شما دچار بیماری های مختلف شود قدر سلامتی خود را بدانید و برای آن تلاش کنید. بالا بردن آگاهی تان برای شناخت مواد غذایی مختلف می تواند یکی از موثرین گام در جهت سلامتی باشد.

 

 

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه