اطلاعات عمومی

بررسی مزیت بخازپزکردن مواد غذایی مختلف:

یکی از بهترین روش های طبخ غذاهای مختلف بخارپزکردن مواد غذایی است. در این روش مواد مغذی و ویتامین های موجود در غذاها به خوبی حفظ شده و ارزش غذایی یک تغذیه دلپذیر را حس خواهید کرد. ما در این مقاله سعی کردیم به بهترین روش بخارپزکردن و فواید آن اشاره کنیم.

اشتراک گذاری

بررسی مزیت بخازپزکردن مواد غذایی مختلف:

بخارپزکردن مواد غذایی یکی از بهترین روش های پخت و پز می باشد که افراد مختلف می توانند از آن استفاده کنند، در این روش به جای استفاده از روغن زیاد و یا آب پز کردن غذاهای مختلف از مقدار کمی آب استفاده می شود تا مواد غذایی مختلف در بخار آن آب پخته شوند.

از بین روش های مختلف طبخ غذاها مثل آب پز کردن، سرخ کردن، کبابی کردن و .... بخارپزکردن روش بهتری محسوب شده و بر دیگر روش ها ارجحیت دارد؛ این روش به حفظ مواد مغذی موجود در تمامیِ غذاها از جمله سبزیجات کمک شایانی می کند. در اکثر روش های پخت و پز غذاها، به دلایل مختلفی مثل استفاده از حرارت بالا، روغن های اشباع شده ی مضر و یا آب زیاد، مواد مغذی مختلف به راحتی از بین رفته و از ارزش غذایی آن کاسته می شود اما در این روش، مواد غذایی مختلف با کمترین روغن و آب و در مدت زمان بسیار کمتر پخته می شوند و کیفیت مطلوبتری خواهند داشت.

 

 

 

از مهم ترین فواید بخارپزکردن سبزیجات:

توصیه پزشکان بر این است که همیشه مصرف سبزیجات مختلف در روتین غذایی افراد وجود داشته باشد، سبزیجات بهترین مواد غذایی برای تامین ویتامین ها و مواد مغذی بدن هستند و از آنجایی که ارزان ترین مواد غذایی موجود در بازار نیز محسوب می شوند همه افراد به راحتی می توانند به مصرف آن ها بپردازند.. همچنین مصرف این گروه غذایی به سلامت بدن، شادابی پوست و انرژی بیشتر افراد کمک می کند.

با وجود اینکه بسیاری از سبزیجات به صورت خام مصرف می شوند و کمتر کسی قبل از مصرف سبزیجات ان ها را می پزد اما جالب است بدانید که پختن سبزیجات به روش بخار پز در افزایش و حفظ مواد مغذی آن ها تاثیر زیادی داشته و به سلامت افراد کمک می کند.

همچنین بخارپزکردن سبزیجات در کاهش مواد آلرژی زای موجود در آن ها نیز موثر است؛ عده ای از افراد به دلیل حساسیت به بعضی از مواد مغذی موجود در سبزیجات مختلف مثل بروکلی و ... از خورد آن ها امتناع می ورزند ، در این شرایط بهترین روش پخت سبزیجات بخارپز کردن آن هاست، زیرا در این روش علاوه بر حفظ مواد مغذی معده نیز آسیب کمی خواهد دید.

 

 

 

کدام سبزیجات  با بخارپزکردن ارزش غذایی شان بیشتر می شود؟

سبزیجات مختلفی با این روش پخت و پز تغییر می کنند از جمله:

  • گوجه فرنگی: اگر گوجه فرنگی را به صورت بخارپز مصرف کنید لیکوپن موجود در آن افزایش می یابد و افزایش لیکوپن به کاهش بیماری های مربوط به قلب و عروق و سرطان کمک خواهد کرد .
  • بروکلی: زمانی که بروکلی را بخارپز می کنید کاروتنوئید آن افزایش یافته و به سلامتی پروستات در مردان کمک می کند.

  • هویج: بخارپزکردن هویج در افزایش خواص آنتی اکسیدانی آن بسیار موثر ا

تابه چدنی نالینو

 

 

بهترین روش برای بخارپزکردن سبزیجات:

بهترین روش برای بخارپزکردن سبزیجات استفاده از بخارپز های موجود در بازار است این بخار پز ها جزو محصولات خانگی محسوب شده و در فروشگاه ها لوازم خانگی موجودند.

اما اگر فردی بخار پز نداشته باشد می تواند از قابلمه ها و تابه های مختلف استفاده کند؛ در این روش باید مقدار کمی آب را در داخل قابلمه یا تابه مورد نظر بریزید و بعد میوه و سبزیجات مورد نظر خود را در داخل سبدی قرار داده و به آن قابلمه یا تابه انتقال دهید تا به آرامی بخارپز شوند؛ فراموش نکنید در این شیوه  مقدار آب نباید زیاد باشد وسبد سبزیجات با سطح آب فاصله داشته باشد، به این صورت مواد غذایی مورد نظر در مدت زمان لازم بخارپز می شوند.

از جمله بهترین تابه های موجود برای بخارپز کردن مواد غذایی مختلف تابه چدنی نالینو است. این تابه یکی از بهترین محصولات ایرانی برای بخار پز کردن انواع مواد غذایی به شمار می رود.

 

 

 

زمان مناسب بخارپزکردن سبزیجات مختلف:

روش بخار پز کردن هم مانند هر روش دیگرِ آشپزی قوانین مخصوص به خود را دارد و ممکن است کسانی که برای اولین بار سبزیجات یا دیگر مواد غذایی را بخارپز می کنند به دلیل کم تجربه بودن غذای خوبی را تهیه نکنند، برای مثال به دلیل صرف زمان کم سبزیجات به خوبی نپخته باشند یا به دلیل زمان زیادی که سبزیجات در معرض بخار آب قرار دارند مزه اصلی خود را از دست بدهند و... در این قسمت به مدت زمان لازم برای پخته شدن هر نوع سبزی به روش بخارپز اشاره خواهیم کرد تا بتوانید به درستی این کار را انجام دهید.

  • مارچوبه برای بخارپز شدن به مدت زمان تقریبی بین 8 تا ده دقیقه نیاز دارد.
  • لوبیا 2 تا 3 ساعت زمان نیاز دارد تا به خوبی بخار پز شود. فراموش نکنید مواد غذایی نفاخی مانند لوبیا را باید از قبل به مدت 24 ساعت در اب بخیسانید.
  • کلم بروکسل به 7 تا ده دقیقه زمان نیاز دارد تا به خوبی بخار پز شود.
  • گل کلم سفید باید برای مدت 30 دقیقه بخارپز شود تا به خوبی پخته شود.
  • ذرت، سیب زمینی شیرین، بادمجان، کدو خورشتی و کدو حلوایی به 30 دقیقه زمان نیاز دارند تا به خوبی پخته شوند.
  • لوبیا سبز به مدت زمان تقریبی 12 تا 25 دقیقه زمان نیاز دارد تا به خوبی بخار پز شود.
  • کلم بروکلی بین 5 تا ده دقیقه و پیاز نیز در 5 دقیقه بخار پز می شود.

 

 

 

 

سخن پایانی:

همانطور که گفتیم بخار پز کردن از بهترین شیوه های طبخ غذاهای مختلف است، اکثریت افراد این روش را به عنوان یک روش پخت و پز سبزیجات می شناسند اما شما به راحتی می توانید انواع مواد غذایی مختلف را در به صورت بخار پز تهیه کرده و از یک وعده ی غذایی کاملا سالم استفاده کنید.


برای طعم دار کردن غذاهای مختلف نیز می توانید از شیوه های مختلف مثل اضافه کردن ادویه موردنظرتان قبل از بخارپز شدن استفاده کنید.

سبزیجات مختلف

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه