اطلاعات عمومی

بررسی فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز و تأثیر آنها بر سلامت انسان

همان طور که می‌دانید ظروف متنوعی با جنس‌های مختلف برای طبخ مواد غذایی گوناگون در بازار لوازم خانگی وجود دارد. اما بحث تأثیر فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز روی سلامت بدن انسان همیشه داغ بوده است. در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته و بهترین و مناسب‌ترین ظروف پخت و پز را معرفی خواهیم کرد.

اشتراک گذاری

 بررسی فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز و تأثیر آنها بر سلامت انسان

 

فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز چه تأثیری بر سلامت بدن دارند؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز بپردازیم. همان طور که می‌دانید ظروف مختلفی با جنس‌های گوناگون برای طبخ مواد غذایی طراحی و تولید شده‌اند. سال‌هاست کارشناسان حوزه سلامت بر روی جنس ظروف پخت و پز در حال تحقیق و پژوهش هستند و معتقدند برخی از فلزات به کار رفته در ساخت این ظروف برای سلامتی انسان مضر بوده و در فرآیند طبخ مواد غذایی مختلف وارد غذا شده و در آن باقی می‌ماند. این موضوع سال‌ها توسط تولید کنندگان ظروف پخت و پز مورد مطالعه قرار گرفته و امروزه بهترین ظروف با بالاترین کیفیت و کمترین ضرر برای سلامت انسان در حال تولید هستند.

 

اشاره به انواع ظروف پخت و پز و تأثیر آن ها بر سلامت انسان

همان طور که می‌دانید ظروف پخت و پز از جنس‌های مختلفی از جمله پیرکس، سفال، لعابی، تفلون، مسی، روحی، رویی، آلومینیومی، استیل و چدنی ساخته می‌شوند. فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز شامل مس، روی، نیکل، آهن، و غیره می‌شوند. در برخی از این ظروف از فلزات یا آلیاژی از فلزات استفاده شده است. در واقع می‌توان گفت امروزه برخی از این ظروف ممنوعه بوده و سمی محسوب می‌شوند. امروزه با افزایش آگاهی عمومی مردم می‌دانند که ظرف مورد استفاده برای طبخ غذا شاید از خود مواد غذایی مهم‌تر بوده و در سلامت انسان نقش مهم‌تری دارد.

ظروف تفلون از یک لایه پلی تترا فلورواتیلن به عنوان لایه نچسب تشکیل شده است که یک نوع پلیمر پلاستیکی است. این ماده در دمای خیلی بالا بخارات سمی تولید می‌کند. علاوه بر این در اثر استفاده نامناسب از سطح قابلمه جدا شده و وارد غذا می‌شود. یکی دیگر از مواد سمی که در تفلون وجود دارد پرفلوئورو اکتانوئیک اسید است که منجر به ایجاد سرطان‌های تخمدان، سینه و پروستات می‌شود.

آلومینیوم نیز یکی از فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز است. این فلز برای اعصاب بدن خطرناک است و در صورتی که وارد غذا شود می‌تواند منجر به بروز آلزایمر و بیماری‌های سیستم عصبی شود. همچنین با ایجاد اختلال در جذب فسفات‌ها در بدن می‌تواند منجر به ایجاد راشیتیسم در افراد مختلف شود. همچنین توصیه می‌شود افراد مبتلا به کم خونی از این ظروف برای پخت و پز استفاده نکنند. از دیگر خطرات این ظروف می‌توان به خشکی دهان، یبوست، تغییر رنگ دهان و زبان، زخم معده و کولیت یا التهاب روده اشاره کرد.

یکی دیگر از فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز فلز مس است. معمولاً گفته می‌شود فلز مس برای بدن مفید است و طبخ غذا در ظروف مسی می‌تواند به سلامت بدن کمک کند. اما مقدار زیاد مس در غذا می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت با فلزات سنگین شود. همچنین بهتر است غذاهای ترش و اسیدی در ظروف مسی طبخ نشوند زیرا مس بسیار زیادی را وارد غذا می‌کنند و خطر مسمومیت افزایش می‌یابد. گاهی این ظروف به کمک نیکل پوشانده شده و به اصطلاح قلع اندود می‌شوند. لازم به ذکر است که این ماده نیز به هنگام پخت می‌تواند وارد غذا شده و سلامت بدن را تهدید کند.

 

در ظروف سرامیکی از یک لایه نچسب استفاده شده است که در تهیه آن از فلزات سرب و کادمیوم استفاده می‌شود. این فلزات پس از خراشیده شدن سرامیک‌های کف ظرف می‌توانند وارد بدن شده و مسمومیت به وجود آورند. از جمله عوارض آن می‌توان به دل درد، سردرد، ناباروری و بیماری‌های دیگر اشاره کرد. بهتر است به جای تهیه ظروفی که از پوشش سرامیک ساخته شده‌اند ظروفی که کاملاً از جنس سرامیک هستند را خریداری نمایید.

استیل نیز یکی دیگر از فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز است. استیل آلیاژی از آهن و فلزات دیگر مانند کروم، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم است. این ظروف حرارت را یکنواخت پخش نمی‌کنند و منجر به سوختگی مواد غذایی می‌شوند. همچنین بهتر است مواد غذایی اسیدی در آن ها نگهداری و پخته نشود.

 

بهترین ظروف پخت و پز برای سلامت انسان کدامند؟

در میان تمام فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز تنها چدن برای سلامت انسان خطرناک نبوده و حتی به بیمارانی که از کم خونی رنج می‌برند توصیه می‌شود در این ظروف غذای خود را تهیه کنند. چدن یک آلیاژ ترکیبی از آهن و کربن است که گاهی در ساخت آن از مقدار کمی منگنز، مولیبدن، سدیم، نیکل، مس، وانادیوم و تیتانیوم استفاده می‌شود. از جمله مزایای این ظروف می‌توان به بالا بودن مقاومت آن در برابر حرارت، ضربه، خط و خش و غیره اشاره کرد. همچنین این ظروف حرارت را به صورت یکنواخت پخش کرده و منجر به تکمیل فرآیند پخت مواد غذایی می‌شوند. علاوه بر این حرارت را به مدت طولانی در خود نگه داشته و می‌توانند در گرم نگه داشتن غذا به هنگام سرو کمک کنند.

 

معرفی یکی از بهترین تولید کنندگان ظروف چدنی

در این مطلب سعی شده به طور کامل به معرفی فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز، خواص آن ها و تأثیرات منفی آن ها بر سلامت بدن انسان پرداخته شود. همچنین در پایان ظروف چدنی به عنوان تنها ظروف بهداشتی و ایمنی معرفی شد. در میان فلزات استفاده شده در ساخت ظروف پخت و پز تنها آلیاژ چدن سلامت انسان را تهدید نمی‌کند.

گروه تولیدی نالینو اولین تولید کننده ظروف چدنی در ایران است که سال‌ها پیش به تولید این ظروف بهداشتی روی آورد. این گروه تولیدی امروزه انواع ظروف چدن را با کاربردهای گوناگون برای طبخ مواد غذایی مختلف طراحی، تولید و به مشتریان خود در سراسر ایران عرضه می‌کند. متقاضیان خرید این محصولات می‌توانند برای اطلاع از قیمت­ها و ثبت سفارش خود با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایند.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه