اطلاعات عمومی

بررسی تاثیر روش پخت و پز در حفظ مواد مغذی غذاهای مختلف

روش های مختلف پخت و پز تاثیر متفاوتی بر غذاها داشته و در حفظ مواد مغذی داخل آن غذا نیز موثرند، برای مثال سرخ کردن یکی از بدترین روش های پخت و پز محسوب شده و تمامی ویتامین های داخل غذا را از بین می برد. در این مقاله سعی کردیم بهترین روش طبخ غذا را برای خوانندگان عزیز نام ببریم.

اشتراک گذاری

 

توصیه اکثر کارشناسان تغذیه به افراد داشتن یک برنامه غذایی سالم است تا به وسیله ی آن سلامت بدن خود را تضمین کنند. غذای سالم شامل تمامی گروه های اصلی غذایی یعنی پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین ها می شود؛ اما آیا تنها خوردن این مواد غذایی برای بدن کافی است؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که روش پخت و پز غذاها چه تاثیری بر آن ها داشته و چقدر در حفظ مواد مغذی و املاح معدنی آن ها موثر است؟ طبق تحقیقات و پژوهش دانشمندان روش پخت و پز مواد مختلف غذایی در میزان سالم بودن آن تاثیر به سزایی داشته و می تواند آن را به یک غذای سالم یا غذایی کاملا مضر برای بدن تبدیل کند!!!

همانطور که می دانید روش های مختلفی برای طبخ غذاهای مختلف وجود دارد مانند سرخ کردن، آب پز کردن و ....تمامیِ این روش ها برای حفظ سلامتی مفید نیست و ممکن است در حین پختن یک نوع غذا تمام ویتامین های موجود در آن از بین برود. در این مقاله قرار است به بررسی روش های مختلف پخت و پز مواد غذایی بپردازیم.

روش های مختلف برای پخت و پز غذاها

همانطور که می دانید روش های مختلفی برای طبخ غذاهای مختلف وجود دارد مانند سرخ کردن، آب پز کردن و ....تمامیِ این روش ها برای حفظ سلامتی مفید نیست و ممکن است در حین پختن یک نوع غذا تمام ویتامین های موجود در آن از بین برود. در این مقاله قرار است به بررسی روش های مختلف پخت و پز مواد غذایی بپردازیم.

سرخ کردن:

سرخ کردن یکی از رایج ترین روش های طبخ غذا به خصوص در ایران می باشد، اگر شما کمی آشپزی بلد باشید می دانید که اکثریت خورش ها و دیگر غذاهای مرسوم در ایران سرخ می شوند، برای مثال سبزی داخل قورمه سبزی قبل از آماده شدن برای مدت طولانی سرخ می شود و یا مرغی که قرار است به صورت خورش سرو شود اول سرخ شده و سپس با دیگر مواد داخل خورش مخلوط می شود و یا نمونه های بارز دیگر. باید بدانید هنگام سرخ کردن زیاد یک ماده ی غذایی تمامیِ ویتامین های آن را از بین برده و باعث نابودی مواد مغذی آن خواهید شد.

آب پز کردن:

تصور اکثریت افراد این است که آب پز کردن مواد غذایی یکی از بهترین روش های پخت پز غذاها محسوب می شود و اگر در یک وعده ی غذایی، از مواد سالم آب پز شده استفاده کنیم درواقع یک غذای کاملا سالم را خورده ایم؛ اما جالب است بدانید آب پز کردن غذاها یکی از بدترین روش های پخت و پز محسوب می شود زیرا در این روش به دلیل مصرف زیاد آب، مواد مغذی موجود در غذاها حل شده و از بین می روند.

طبخ غذا با حرارت بسیار زیاد:

حرارت بسیار زیاد و زمان طولانی برای پختن یک غذا تاثیر بسیار بدی در سلامت آن غذا داشته و باعث از بین رفتن ویتامین های داخل آن خواهد شد؛ برای مثال قورمه سبزی از غذاهای پرطرفداری است که افراد از شب قبل مشغول پختن آن می شوند و اعتقاد دارند تا روز بعد غذا کاملا جا افتاده و خوشمزه تر می شود اما در واقع این کار غذای شما را به یک سم مضر تبدیل خواهد کرد.

جلوگیری از اتلاف ویتامین های غذا هنگام پخت

مصرف غذای سالم برای داشتن یک بدن سالم بسیار مهم است، اما در دنیای امروز تولید مواد غذایی به روش ارگانیک یا سالم از بین رفته است و همین موضوع باعث کاهش مواد مغذی در اکثریت غذاها شده است؛ از این رو مردم باید به هنگام پخت و پز غذاها بهترین شیوه را انتخاب کنند تا از سمی شدن بیشتر آن ها جلوگیری کنند.

متخصصان تغذیه می گویند در هنگام آشپزی هرچه میزان آب، روغن و زمان کمتری صرف کنید غذای سالم تری خواهید داشت. با توجه به این نکته انتخاب نوع ظروف غذایی برای آشپزی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در زمان آشپزی ظروف مختلف برای حفظ ویتامین های موجود در یک ماده غذایی تاثیر متفاوتی دارند؛، برای مثال برند نالینو یکی از بهترین برند ها در تولید انواع ظروف چدنی است، این برند سعی کرده ظروفی با قابلیت های مختلف برای مشتریان تولید کند؛ اگر درباره ی این برند تحقیق کنید متوجه خواهید شد که ظروف نالینو از بهترین و پرفروش ترین ظرف های چدنی برای آشپزی محسوب می شوند.

معرفی ظرف دردار توری پخارپز نالینو برای پخت و پز

تابه ی چدنی نالینو یکی از بهترین ظروف تولید شده در برند نالینو است، و در طی ده سال گذشته فروش بسیار خوبی داشته و اکثریت مشتریان از آن رضایت کامل داشته اند. از جمله مهم ترین مشخصات این تابه می توان به عمق 7 و طول 28 سانتی متری آن اشاره کرد، درواقع این ظرف تنها یک تابه نیست بلکه برای پخت و پز انواع غذاها، از پلوها گرفته تا املت و کیک نیز مناسب است.

ویژگی دیگر این تابه وجود درب چدنی باکیفیت، برای پوشش بیرونی آن است که به پخت سریع تر مواد غذایی و حفظ مواد مغذی و ویتامین های موجود در آن کمک فراوانی کرده و در نهایت یک غذای بسیار سالم را به شما تحویل می دهد. همچنین این تابه قابلیت پخت و پز بدون قطره ای روغن را دارد که به سالم درست کردن غذاهای شما کمک بیشتری خواهد کرد.

سخن آخر:

از انجایی که وجود سلامتی برای بدن انسان بسیار مهم است و تمامی ابعاد زندگی یک فرد به سلامتی او وابسته است همه ی افراد برای داشتن یک زندگی عالی، در درجه ی اول باید برای سلامتی خود ارزش زیادی قائل شده و برای آن تلاش کنند. شاید مسائلی مانند روش پخت و پز غذاها در ظاهر مسئله مهمی نباشد و اکثریت مردم با بی توجهی از کنار این موضوع رد شوند اما حقیقتا رعایت همین نکات ریز در سلامتی شما نقش بسیار موثری داشته و به ارتقاء سطح زندگی تان کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه