اخبار نالینو

اثرات کلسترول بالا بر بدن انسان

کلسترول ماده مومی شکل است که در خون و سلول‌های بدن شما یافت می‌شود که افزایش این ماده اثراتی زیان بار بر سلامتی ایجاد می کند.

اشتراک گذاری

اثرات کلسترول بالا بر بدن انسان

اثرات کلسترول بالا بر بدن انسان کلسترول ماده مومی شکل است که در خون و سلول‌های بدن شما یافت می‌شود. کبد شما بیشترین مقدار کلسترول را می‌سازد و باقی آن از غذایی که می‌خورید، به بدن وارد می‌شود. کلسترول در بسته‌هایی به نام لیپوپروتئین در خون حمل می‌شود. کلسترول به دو شکل وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL): نوع بد و غیرسالم کلسترول است. کلسترول LDL می‌تواند در عروق مانده و رسوبات چرب و مومی شکلی به نام پلاک تشکیل دهد. لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL): نوع خوب و سالم کلسترول است. HDL، کلسترول اضافه را از رگ‌های شما به کبد منتقل می‌کند و کبد این کلسترول اضافه را از بدن حذف می‌کند. کلسترول به خودی خود بد نیست.

بدن شما به کلسترول برای ساخت هورمون‌ها، ویتامین D و آنزیم‌های گوارشی نیاز دارد. همچنین کلسترول به اندام‌های بدن کمک می‌کند تا کار خود را به درستی انجام دهند. با این حال مقدار بیش از حد کلسترول LDL می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مقدار بالای کلسترول LDL در طی زمان می‌تواند به عروق شما آسیب بزند، منجر به بیماری‌های قلبی شده و خطر سکته را افزایش دهد. چک کردن مرتب کلسترول خون با آزمایش خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی از طریق تغییر در رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی، تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو می‌تواند به کاهش عوارض مرتبط با بیماری‌های قلبی کمک کرده و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. سیستم قلبی عروقی و گردش خون زمانی که کلسترول LDL شما بالا باشد، این‌LDL در عروق باقی می‌ماند، آن‌ها را مسدود می‌کند و باعث کاهش انعطاف‌پذیری‌شان می‌شود. گرفتگی عروق، تصلب شرایین نامیده می‌شود. در نتیجه خون به خوبی درون عروق سخت، حرکت نمی‌کند، به همین دلیل قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون را به درون شریان‌ها وارد کند. ایجاد پلاک‌ها در عروق در طی زمان، سبب بروز بیماری قلبی می‌شود. پلاک موجود در عروق کرونری باعث اختلال در رسیدن خون پراکسیژن به ماهیچه قلب می‌شود. این مسئله منجر به درد قفسه سینه به نام آنژین می‌شود. آنژین، حمله قلبی نیست اما اختلال موقتی در جریان خون ایجاد می¬کند. این هشداری است که اعلام می‌کند شما در معرض حمله قلبی قرار دارید. پلاک می‌تواند، سبب ایجاد لخته خون شود یا رگ را آن قدر تنگ کند که مسیر جریان خون، به طور کامل مسدود شده و منجر به حمله‌ی قلبی شود. اگر این پروسه در شریان‌هایی که به سمت مغز می‌روند رخ دهد، می‌تواند موجب سکته‌ی مغزی شود. پلاک¬ها می¬توانند جریان خونی که به مجاری روده، پا و مچ پا می‌روند را ببندند. به این حالت بیماری عروق محیطی می-گویند. سیستم غدد درون‌ریز غدد هورمون ساز بدن، از کلسترول برای ساخت هورمون‌هایی مانند استروژن، تستوسترون و کورتیزول استفاده می‌کند.

هورمون‌ها می‌توانند بر سطح کلسترول بدن تاثیر بگذارند. تحقیقات نشان دادهاند که میزان استروژن و HDL در دوران عادت ماهیانه‌ی زنان افزایش یافته و سطح LDL کاهش می‌یابد. این موضوع از دلایلی است که نشان میدهد چرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در زنان پس از قاعدگی، هنگامی که سطح استروژن کاهش مییابد، بیشتر میشود. کاهش تولید هورمون تیروئید (کمکاری تیروئید)، منجر به افزایش هر دو نوع کلسترول و به خصوص LDL می‌شود. افزایش تولید هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) اثر معکوس دارد. درمان سرکوب اندروژن، که باعث کاهش هورمون‌های مردان می‌شود تا از رشد سرطان پروستات جلوگیری کند، نیز می‌تواند سطح کلسترولLDL را افزایش دهد. کمبود هورمون رشد نیز باعث افزایش سطح کلسترول LDL می‌شود. سیستم عصبی کلسترول عنصر مهمی در مغز انسان است. در واقع مغز انسان از 25% منبع کلسترول بدن استفاده می‌کند. این چربی برای توسعه و محافظت از سلول‌های عصبی ضروری است و به مغز توانایی برقراری ارتباط با سایر اندام‌های بدن را می‌دهد.

شما به مقداری کلسترول برای عملکرد مناسب مغز نیاز دارید اما مقدار زیاد آن می‌تواند مخرب باشد. کلسترول اضافی در عروق موجب سکته مغزی می‌شود. سکته‌ی مغزی حالتی است که در آن قطع شدن جریان خون می‌تواند به قسمت‌هایی از مغز آسیب برساند، منجر به از دست دادن حافظه و حرکت، سختی بلع، صحبت کردن و دیگر عملکردها شود. کلسترول بالای خون خود به تنهایی می‌تواند منجر به از دست دادن حافظه و عملکرد مغز شود. کلسترول بالای خون ممکن است تشکیل پلاک بتاآمیلوئید را تسریع کند. پلاک بتاآمیلوئید رسوبات پروتئینی چسبنده¬ای هستند که به مغز بیماران مبتلا به آلزایمر آسیب می‌رساند. سیستم گوارشی در سیستم گوارشی، کلسترول برای ساخت صفرا ضروری است، صفرا ماده‌ای است که به بدن کمک می‌کند تا غذا را تجزیه کند و موادمغذی درون روده‌های شما را جذب کند. اگر کلسترول بالایی در صفرای خود داشته باشید، مقدار اضافه‌ی آن ابتدا به کریستال و سپس به سنگ‌های سخت تبدیل می‌شود. سنگ‌های کیسه صفرا می¬توانند به شدت دردناک باشند. مراقبت از سطح کلسترول خون از طریق آزمایش‌های خون توصیه شده و کم کردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت عمومی زندگی خود را بالا ببرید. واحد تحقیق و توسعه نالینو در جهت ارتقای سلامت شما تلاش نموده است تا با تولید محصولات چدنی و حذف روغن در آشپزی شما گامی بردارد.

منبع https://www.healthline.com/health/cholesterol/effects-on-body#5

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه