اطلاعات عمومی

اثرات مفید قابلمه‌های آهنی بر وضعیت جذب آهن بدن

اثرات مفید چدن در تولید میان وعده‌های غذایی غنی از آهن با استفاده از غذاهای غنی از آهن و تحلیل محتوای آهن آنها در هنگام پخته شدن در قابلمه‌های آهنی .

اشتراک گذاری

اثرات مفید قابلمه‌های آهنی بر وضعیت جذب آهن بدن

اثرات مفید قابلمه‌های آهنی بر وضعیت آهن هدف: این مطالعه با هدف تولید میان وعده‌های غذایی غنی از آهن با استفاده از غذاهای غنی از آهن و تحلیل محتوای آهن آنها در هنگام پخته شدن در قابلمه‌های آهنی انجام شد. به علاوه، درجه تاثیر این میان وعده‌های تولید‌‌شده که در قابلمه‌های آهنی پخته شده بودند را بر اساس وضعیت هموگلوبین در کودکان پیش دبستانی در یک دوره سه ماهه بررسی شد. روشها: 4 میان وعده غنی از آهن (میانگین محتوای آهن 2.1 میلیگرم در هر وعده) در قابلمه‌های آهنی پخته شدند و 27 کودک پیش‌دبستانی (با میانگین سنی 2 تا 4 سال، 12 پسر) از این میان وعده ها برای 4 ماه استفاده می‌کردند. داده‌های آنتروپومتری و رژیم مصرفی جمع آوری شد. هموگلوبین، سرم آهن و اشباع ترنسفرین نیز اندازه گیری شدند.

یافته ها: افزایش 16.2% محتوای آهن در میان وعده‌هایی که به جای قابلمه های تفلونی نچسب در قابلمه‌های آهنی پخته شده بودند، را شاهد بودیم. بعد از 4 ماه، افزایش 7.9% در هموگلوبین کودکان مشاهده شد. نتیجه: این مطالعه آزمایشی نشان داد که دستورهای غذایی غنی از آهنی که در قابلمه‌های آهنی پخته می‌شوند، اثرات مفیدی بر وضعیت آهن کودکان دارد. بنابراین، این استراتژی‌هایی که مبتنی بر غذا هستند، قادر هستند که اثرات آنمی فقرآهن را نه تنها در کودکان بلکه در گروه‌های آسیب پذیر دیگر مانند زنان حامله کاهش دهند.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه