اطلاعات عمومی

آیا ماهی‌تابه‌های چدنی منبع قابل اطمینانی برای دریافت آهن هستند؟

یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می شود این است که آیا ظروف چدنی و بویژه قابلمه های چدنی نقشی در افزایش آهن خون دارند؟ بررسی ها نشان می دهد که این ظروف تاثیرات خوبی در تامین آهن بدن دارند.

اشتراک گذاری

آیا ماهی‌تابه‌های چدنی منبع قابل اطمینانی برای دریافت آهن هستند؟

آیا ماهی‌تابه‌های چدنی منبع قابل اطمینانی برای دریافت آهن هستند؟ یکی از سوالاتی که همیشه مطرح می شود این است که آیا ظروف چدنی و بویژه قابلمه های چدنی نقشی در افزایش آهن خون دارند؟

بررسی ها نشان می دهد که این ظروف تاثیرات خوبی در تامین آهن بدن دارند. باید بدانیم که فقر آهن شایع‌ترین اختلال تغذیه¬ای است. طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، به دلیل دریافت ناکافی آهن، دو میلیارد نفر در جهان مبتلا به کم‌خونی هستند؛ بنابراین، در کنار مصرف موادغذایی غنی از آهن، می‌توانیم آهن را با پخت غذا در ماهی‌تابه‌های چدنی نیز به بدن برسانیم. در مقاله موجود در سایت Examine.com، تاثیر پختن غذا در ماهیتابههای چدنی، بر سطوح آهن وارد شده به غذا بررسی شده است. در این بررسی مشخص شده که مقدار قابل توجهی آهن به غذا در حین پخت وارد می‌شود. به عنوان مثال تخم‌مرغی که در یک ماهیتابه چدنی سرخ شده، از تخم‌مرغی که در یک ماهیتابه معمولی پخته شده، حدود دو میلی‌گرم آهن بیشتری دارد. ظاهرا سطح آهن، حتی در پنکیک نیز از 0.81 تا 1.31 میلی‌گرم افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسد که ماهیتابه‌های چدنی نمی‌توانند مقدار آهن همه¬ی غذاها را افزایش دهند. به علاوه این آهن، شکل غیرهِم آن است که نسبت به آهن دارای هِم موجود درگوشت قرمز، کمتر می‌تواند جذب بدن شود. ویتامین C و موادغذایی اسیدی می‌توانند به جذب آهن غیرهِم کمک کنند. هشدار: اگر هر روز تمام غذاهای خود را در ظروف چدنی بپزید، دریافت آهن به سرعت افزایش می‌یابد. باید بدانید که دریافت آهن، بیش از حد مورد نیاز، مشکل‌ساز است. مصرف ناگهانی و بیش از حد آهن خطر مسمومیت به همراه داشته و عوارضی مانند تب ولرز، کبودی لب‌ها و ناخن‌ها و صدمات کبدی را به دنبال دارد. گروه‌های مشخصی از افراد مانند زنانی که در دوره‌ی عادت ماهیانه هستند، زنان باردار و گیاهخواران به آهن بیشتری نسبت به دیگر گروه‌ها نیاز دارند. مقدار آهن موردنیاز برای مردان بالغ سالم، روزانه 8 میلیگرم و زنان بالغ سالم 18 میلی‌گرم است. باید بدانید اگر در قابلمه‌ی چدنی آشپزی می‌کنید، در نتیجه زمان پخت‌و‌پز طولانی‌تر، استفاده از قابلمه‌های نو و پخت غذاهای مایع، آهن بیشتری وارد غذای شما می‌شود. واحد تحقیق و توسعه نالینو هر روز با بررسی علمی و فناورانه محصولات خود، راهکارهای ارتقای سلامت مردمان عزیز ایران زمین را بررسی نموده و تلاش دارد تا با تولید محصولاتی با کیفیت، گامی هر چند کوچک در مسیر ارتقای سلامت جامعه بر دارد.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه