اطلاعات عمومی

آشپزی ایرانی با ظروف چدنی نالینو

ظروف چدنی نالینو با کیفیت و مقاومت زیاد، از بهترین ظروف برای تهیه غذای ایرانی است. غذاهای ایرانی معمولا نیاز به پختن و جا افتادن دارند. این ویژگی بوسیله ظروف چدنی که حرارت را خوب پخش می کنند و خوب نگه می دارند قابل دستیابی است. جنس ظروف چدنی به ورود آهن به مواد غذایی و تامین آهن بدن و سلامت غذا کمک می کند.

اشتراک گذاری

 آشپزی ایرانی با ظروف چدنی نالینو

ظروف چدنی نالینو و پخت غذای ایرانی

از مهم ترین ویژگی های غذاهای ایرانی این است که این غذاها معمولا لازم است در یک حرارت متعادل به خوبی پخته شوند که در اصطلاح عامیانه آن را جا افتادن غذا می گویند. دست یافتن به چنین ویژگی، بوسیله ظروف چدنی نالینو که بخوبی بتوانند حرارت را تحمل کنند و از طرفی حرارت را به طور متوازن به همه قسمت های مختلف غذا برسانند، می تواند فراهم شود. یکی از مهم ترین ویژگی های ظروف چدنی نالینو این است که می توانند در حرارت بالا و در زمان طولانی خوب دوام بیاورند و مقاومت بالایی دارند. بنابراین انتخاب ظروف چدنی اصل، می تواند برای پختن غذاهای سنتی ایرانی همچون انواع آش ها، قورمه سبزی و انواع خورشت های محلی، آبگوشت و بسیاری دیگر از غذاها مناسب باشد.

آبگوشت در ظروف چدنی

ظروف چدنی را هم می توان در خانه و بر روی اجاق گاز و هم بر روی زغال و خارج از منزل مورد استفاده قرار داد. توصیف یک آبگوشت ایرانی پخته شده بر روی زغال می تواند برای هر کسی لذت بخش باشد. دیزی های چدنی نالینو نه تنها برای  پختن آبگوشت، بلکه برای پخت انواع غذاهای سنتی مانند انواع آش ها و هر نوع خوراکی سنتی که به زمان پخت زیاد و جا افتادگی نیاز دارند، کاربرد دارد. یکی دیگر از علت های استفاده از چدن در پخت انواع آش و آبگوشت این است که این ظروف معمولا غذا را زود می پزند و این باعث حفظ خاصیت مواد غذایی می شود.

چکدرمه چدنی

چکدرمه یک غذای اصیل است که در شمال ایران بیشتر از هزاران سال قدمت دارد. این غذای ترکمنی تنها در ظروف چدنی با نام قازان پخته می شود. علت استفاده از ظروف چدنی برای پخت غذاهایی مانند چکدرمه و انواع پلو این است که در ظروف چدنی به دلیل یکنواختی پخش حرارت، برنج به خوبی دم می کشد.

پخت سریع غذا در ظروف چدنی

برخی غذا ها همچون قورمه سبزی، تنها در صورتی طعم اصلی خود را نشان می دهند که خوب جا افتاده باشند و این موضوع مستلزم صرف زمان زیادی است. بهتری گزینه برای پخت چنین غذایی آشپزی با ظروف چدنی است. یکی از خاصیت های ظروف چدنی این است که به دلیل جنس آن و پخش حرارت، غذاها به شکل جا افتاده و خوش طعم تهیه می شوند و این تنها چیزی است که در تهیه قورمه سبزی دارای اهمیت است.

ماهی کباب چدنی

یکی دیگر از غذاهای محبوب ایرانیان ماهی است. محبوب ترین روش پخت ماهی در آشپزی ایرانی، ماهی کباب و ماهی شکم پر است.  شیوه پخت ماهی به دلیل ظریف بودن لایه های گوشت آن معمولا کمی سخت به نظر می رسد ، چون یا از هم باز می شود یا به ظرف می چسبد. استفاده از تابه های چدن یا تابه های گریل نالینو می تواند پخت ماهی را ساده و لذت بخش کند. این نوع ظروف چدنی علاوه بر خاصیت مغز پخت کردن ماهی، به دلیل نچسب بودن باعث می شوند که غذایی با ظاهری زیبا تهیه شود. همچنین پخت ماهی شکم پر در ماهیتابه های چدنی در دار نالینو، کمک می کند که مواد درون شکم ماهی با حرارتی متعادل  کاملا پخته شوند و از طرفی ماهی شما به راحتی در ظرف قابل جابه جا شدن و پخته شدن است.

کباب های چدنی

برای پخت کباب به عنوان محبوب ترین غذا در میان تمام ایرانیان، انواع ظروف چدنی مورد نیاز هر آشپز ایرانی است. از جمله توری مخصوص کباب در ظروف چدنی، ماهیتابه چدنی، کباب پز های چدنی که توسط شرکت نالینو به عنوان اولین و با کیفیت ترین تولید کننده ظروف چدنی، تولید شده است. خاصیت استفاده از ظروف چدنی برای پخت کباب این است که تمامی سطح و داخل گوشت را به خوبی می پزد و از خام ماندن محتوای داخل گوشت جلوگیری می کند. آشپزهای حرفه ای ایرانی برای پخت چلو کباب، معمولا از ظروف چدنی استفاده می کنند. علت این کار خاصیت ظروف چدنی در یکدست پخته شدن کباب، بدون سوختن سطح آن و خوب دم کشیدن چلو است. در حالت کلی به دلیل اینکه مواد اصلی تولید کننده ظروف چدنی، آهن است. معمولا بخشی از آهن غذا با پخته شدن در این ظروف تامین خواهد شد. همین موضوع سبب می شود، استفاده از ظروف چدنی برای آشپزی توصیه شود. چون علاوه بر سالم ماندن غذا و از دست ندادن مواد مغذی آن، مقداری از آهن ظرف نیز جذب مواد غذایی می شود و در تامین یکی از ضروری ترین مواد مورد نیاز بدن کمک کننده است.

نان چدنی

در میان بسیاری از اقوام استفاده از نان های سنتی ایرانی رایج است. نان های سنتی معمولا با انواع سبزیجات و گیاهان کوهی طعم دار می شوند. برای پخت این نوع نان ها به عنوان یک غذای ایرانی اصیل، از انواع ساج استفاده می شود. بهترین نوع ساج برای پخت نان های محلی ایرانی، نوع چدنی آن است.  به این دلیل که چدن خاصیت پخش یکنواخت حرارت را دارد و از طرفی مقاومت آن بالاست و در مجاورت شعله های مستقیم آتش مقاوم است. از دیر باز در میان مادران ایرانی استفاده از ساج چدنی برای پخت نان مرسوم بوده است.

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه