اطلاعات عمومی

خصوصیات و فواید ظروف چدن

ظروف چدن از قدیمی ترین نوع ظروف آشپزی در جهان است. این ظروف محاسن و خصوصیاتی دارند که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

اشتراک گذاری

مزایای ظروف چدن

قدیمی ترین ریخته گری چدن به تمدن های باستانی ساکن جلگه های بین النهرین نسبت داده شده است . چینی ها اولین مردمانی بودند که قطعات چدنی را بطور منظم و با موفقیت تولید می کردند . بسیاری از قطعات چدنی قدیمی بسیار سودمند هستند، و از جمله میتوان به اجاقهای خوراک پزی ، لوازم آشپزخانه و وسایل کشاورزی اشاره کرد . در سال 11 میالدی ،اروپائی ها از چدن اشیائی نظیر ناقوس ، توپ ، گلوله و لوازم آشپزخانه می ساختند . امروزه طراحان ، مهندسان و مصرف کنندگان به خواص منحصر به فرد چدن به خوبی پی برده اند ، بطوریکه امروزه چدن در دنیای جدید نقش بسیار مهمی دارد . چدن آلیاژ کربن ، سیلیسیم با پایه آهن می باشد که همیشه مقدار معینی منگنز ، فسفر و گوگرد در آن وجود دارد . البته به منظور تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی چدنها عناصری نظیر مس ، مولیبدن ، نیکل ، کروم نیز به آن می افزایند .چدن ها بصورت زیر تقسیم بندی می شوند .
 

  1. چدن خاکستری : دارای سطح مقطع تیره و دارای خاصیت ماشینکاری عالی
  2. چدن سفید : دارای سطح مقطع خاکستری روشن و دارای مقاومت در برابر سایش
  3. چدن چکش خوار : دارای قابلیت تغییر فرم پایدار
  4. چدن کروی : دارای گرافیتهای کروی در سطح مقطع
  5. چدن آلیاژی : دارای مقاومت در برابر ضربه و سایش
     

ظروف چدنی نچسب از چدن خاکستری ساخته شده و در قالب های ماسه ای ریخته گری می شوند . این چدنها حساسیت کمتری نسبت به ترک برداری داشته و همچنین دارای خاصیت ماشینکاری و مقاومت فرسایش عالی و نیز قدرت ضربه گیری زیاد می باشد.
جهت اطلاع بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با مراحل نگهداری ظروف چدنی را پیشنهاد می نماییم.

مزایای ظروف نچسب چدنی

  • کاهش مصرف انرژی

ظروف نچسب چدنی دارای ظرفیت دارای ظرفیت گرمائی و ضریب انتقالی حرارتی بالا بوده و لذا ابتدا حرارت را کاملا در خود ذخیره کرده و پس از اشباع شدن سریعا و بطور یکنواخت به مواد غذائی انتقال می دهد .بنابراین با کمترین انرژی حرارتی ، بیشترین انتقال حرارت صورت گرفته و در مصرف انرژی صرفه جویی فوق العاده ای میشود .
 

  • پخت آسان، سریع و یکپارچه

در ظروف نچسب چدنی انتقال حرارت در تمامی سطوح درگیر با مواد غذائی بصورت کاملا یکنواخت و تدریجی بوده و لذا توزیع حرارت در تمامی مواد بطور یکسان خواهد بود . این امر موجب پخت یکپارچه مواد غذائی شده و اصطالحا غذا جا افتاده می شود .
 

  • حفظ ارزشهای غذایی

طراحی درب ظروف نچسب چدنی به گونه ای است که به هیچ عنوان بخارات حاصل از پختن مواد اولیه غذائی که در آن ویتامینها ، پروتئینها و املاح مفید وجود دارد از داخل ظرف خارج نشده و به محض تماس با سطح داخلی درب ، میعان صورت می پذیرد و از طریق نقاط برجسته تعبیه شده به روی مواد غذائی در حال پخت ریزش می کند . این امر موجب حفظ تمامی ارزشهای غذائی شده و ضمن بهترین بهره وری، غذائی کاملا سالم و مفید را نوش جان خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: رقابت چدن و استیل ضد زنگ

 

0 نظرات

نظری ثبت نشده است

افزودن نظر جدید

لینک کوتاه